Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er ikke mer enn et års tid siden jeg kjørte nye Honda Civic på Slovakia Ring – utvilsomt en av de mest ekstreme biler i dette segmentet. Honda var sent ute med R-utgaven av Civic, men lover å være raskere på labben denne gangen. For sammen med tiende generasjon Civic som debuterer i Paris, står også Civic Type R Prototype som mer enn antyder hva fansen har i vente når produksjonsutgaven debuterer neste år. Honda vektlegger at neste Civic blir enda mer sportslig enn dagens, noe som understrekes av at den er bredere og lavere. I prototypen er dette uttrykket ytterligere forsterket gjennom sportchassis som «klistrer» bilen til bakken, en aggressiv front med store luftinntak, sideskjørt, skjermbreddere, en gedigen bakvinge og – verken 2 eller 4 – men tre store eksosrør midt i bakfangere. Bilen er lakkert i en mørk grå metallic som skal illudere børstet aluminium, og pyntet med rød dekor som kontrast til det mørkegrå. Røde calipere ses gjennom 20-tommers spesialfelger med 245mm brede dekk. Som alle andre femdørs Civic skal også R-typen bygges eksklusivt ved Hondas britiske anlegg i Swindon. Salget i Europa starter andre halvår 2017, og for første gang skal USA få tilgang til en Honda-modell med R-logo. Foreløpig ikke et ord om hva slags drivlinje nye Type R skal utstyres med, men regn med at det blir heftige saker. Forgjengeren har 310 hester, så den har noe å leve opp til.
|