img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Fantastisk BMW-historie
På et stort område i Hall B på Oslo Motor Show møter du en BMW-presentasjon som ikke kunne vært gjort bedre på Techno Classica i Essen – med mindre fabrikken selv hadde stilt opp, da.

Her får du i realiteten en forholdsvis sømløs, komprimert riktignok, BMW-historie der vi er innom en rekke av høydepunktene. Her får du også anledning til å lure på om denne bilfabrikken virkelig er 100 år. Og du oppdager hvilke ukjente skatter som egentlig befinne seg på norske skilter.

Det er en vital klubb som kaller seg E30Meet som har fått i stand dette området som vel må være den beste standen på hele utstillingen. Kanskje ikke hva dekorasjoner angår, men hvis vi bare ser på innholdet er det nok ingen som slår dem.

De har hatt med seg BMW-dele-firmaet Koed AS for å løse enkelte oppgaver – hente bil i Tyskland for eksempel, men stort sett er dette norsk hele veien.

Disse hyggelige folkene i E30Meet (Du vet selvfølgelig hvor navnet kommer fra? Internkoden på den nye serien som dukket opp på tidlig 80-tall) har vi forresten møtte på Oslo Motors Show før. For to år siden stilte de med en annen genuin overraskelse – en genuin versjon av den svært sjeldne M1.

Det de har samlet sammen nå er mer enn bare en eneste sjeldenhet ja.

La oss begynne bakfra med 1930-versjonen av Dixi – den første bilen BMW bygget. Med andre ord, bilhistorien hos BMW er slett ikke 100 år. Ikke motorsykkelhistorien heller. Du må ned på ganske mislykkede flymotorer og skranglete økonomi før du kan begynne å telle 100 år tilbake. Og hvis du gjør det kan du faktisk telle 102 år tilbake. Jeg skjønner fremdeles ikke det med BMW og 100 år.

Men glem det, gled deg heller over den røde Dixien med duk i karosseriet og en liten 750 kubikk motor på 15 hester. Og gled deg over at dette er en bil på norske skilter.

Den neste i rekkefølgen er en 315/1 – en forsmak på 328 som de aller fleste kaller den første (kanskje eneste) virkelig moderne førkrigs-sportsbil.

Du kan se på den blå- og kremfargede bilen at BMW-nyrene har lang historie, disse nyrene stammer fra 1934. 1,5 liters motoren, en silkemyk sekser med 40 hester, var en forsmak på 328 motoren.

En hvit cabriolet er en av de mange «mellom»-modellene som kom før krigen. Ikke alle hadde råd til en vaskekte 328, så her har vi en 326/328 fra 1937, med den riktige 328-sekseren på 135 hester står det her.  Akkurat det tviler jeg litt på, selv Bristol måtte opp i Le Mans spesifikasjoner før de fikk disse motorene opp i noe vesentlig over 120 hk på femti-tallet.

Men om denne kunden sparte litt penger på et noe mer primitivt chassis enn det rene 328-chassiset betalte han sikkert nok for karosseriet. Det er nemlig spesialbygget hos tyske Autenrieth.

Så har vi den supernorske 335 Cabrioleten fra 1940 som har vært i Norge siden mars det året. Eieren restaurerte selv bilen fra 1999 til 2005 hvorpå han kjørte den hele veien ned til prestisjetrekket på Villa d’Este der den fikk med seg en høythengende spesialpris.

Så er vi innom luksus-bilen, firedørs V-åtter, kjent som Barokkengelen (ikke mye engel – en av de mange mislykkede modellene som holdt på å ta livet av BMW på den tiden) og vi kan hilse på en 503 som BMW trodde var det riktige svaret på Mercedes sin 300 SL.

Det var den ikke.

Omtrent i samme klasse er en 3200 CS med coupé-karosseri fra Bertone. Aldeles nydelig, og litt mer beskjeden i produksjonskost-avdelingen med sin forholdsvis kurante rekkesekser. 1964-årgang.  Bertel O. Steen hadde en slik på utstillingen på Sjølyst på den tiden.

Så hopper vi over «den nye klassen, 1600 og 1800 og alle de firedørs, og lander rett på 02-modellene – her representert med en Turbo og med den fantastiske grafikken som Bob Lutz var opphavsmannen til. Turbo i speilskrift var jo genialt, selv om jeg nekter å tro at noen klarte å oppfatte den lille skriften i sitt eget bakspeil.

Denne er også norsk, og de ekte er det ikke mange av tilbake.

Og så avsluttes det hele med en E 46 M3 GTR, 2005 modell. V-åtter og hele pakka. Ren løpsbil. En av seks produserte står det. Kan bli din, står det også.

Selv om du ikke har planer om å ta med deg en av disse bilene hjem fra Lillestrøm så unn deg allikevel ganske mange minutter borte i denne delen av hallen. Det vil ta lang tid før du får et tilsvarende møte med et av våre mer interessante bilmerker igjen.

Med mindre E30Meet overgår seg selv igjen, neste år – da.

BilNorge.no er til stede på Oslo Motor Show, og alle våre saker herfra finner du her!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer