Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Utstillingen til E30 Meet har vi allerede fortjent hyllet her på BilNorge, men jeg vil ta for meg den nyeste doningen i miksen; en ACL2. For, når temaet du skal ha på en 100-års-utstilling for BMW er «minst en bil fra hvert tiår», hva gjør man da med 2010-tallet? Ikke at det er vanskelig å finne en bil – det er jo bare å plukke fra nybilutstillingen til hvilken som helst BMW-forhandler. Men det bør jo være litt spesielt. En M4, kanskje? Eller en i8? Nei, enda mer spesielt. En bil det bare finnes en av, nemlig AC Schnitzer ACL2. Denne bilen begynte sitt liv som en M235i, men nå er det ikke stort mer enn skall og dashbord igjen fra det som en gang rullet av samlebåndet til BMW. For hele drivlinja er tatt fra M4, for deretter å få en kraftig oppgradering. 570 hestekrefter og 740 Newtonmeter er ikke småtteri i en så liten bil. Hjulbuene er kraftig breddet for å få plass til M4-ens bredere understell, og dekkene kler seg rundt AC Schnitzers egne lettvektsfelger på 20 tommer. - Vi har fjernet baksetet, som du ser, sier Mario Gaa i AC Schnitzer. - Dette er for å fjerne vekt, naturligvis. Det samme gjelder air condition-enheten. Ut med den. - Og så har vi valgt å bruke manuell girkasse. Det er fordi det er mest moro, men også fordi en DCT-kasse veier 70-80 kilo mer, sier Gaa. Totalt veier den grønne rakker’n 1470 kilo. Registrert – så vidt - Dette er en «one-off», for å vise hva vi kan. Vi har kunnet registrere den på selskapet, men slik den fremstår her kan den ikke gateregistreres egentlig. - Men flere av komponentene, som effektoppgraderingen på M4-motoren, hjulene, en del av stylingen – dette er tilgjengelig for kunder. I Norge er det Gulbrandsen & Co AS som representerer AC Schnitzer, og de har store planer for det tyske merket. - Vi tok over importen av AC Schnitzer 1. januar 2015, sier produktansvarlig John Magnus Thoresen i Gulbrandsen & Co. - Tidligere har AC Schnitzer i Norge bare dreid seg om salg av deler, men vi har lyst å selge hele biler. Så langt har Gulbrandsen-gjengen solgt rundt ti AC Schnitzer-biler – og prøver nå å selge sin AC-stylede i8. - Salget av i8-en skal gå til en ny prosjektbil, sier Thoresen. Med god erfaring i å selge nyere brukte BMW-er – helst i øvre prisklasser – er det ikke unaturlig å leke litt med styling og tuning av BMW-er også. - Vi ser at de som kjøper AC Schnitzer-deler gjerne har nyere BMW-er, sier Thoresen. - AC Schnitzer er jo i en høy prisklasse. Han understreker at alt fra AC er TÜV-godkjent, og jobber nå med å få på plass garantiordninger som matcher nybiler solgt i Norge. - Vi tilbyr fem års garanti på bilene, men på de som er trimmet er det foreløpig bare tre års garanti på motor og drivverk. Men dette er noe vi jobber med – vi vil ha fem år på alt. Siste sjans for titt Allerede dagen etter at messa stenger er bilen på vei tilbake til Tyskland, hvor den skal brukes til banekjøring og diverse arrangementer der. - Dette er ikke noen utstillingsbil – den kjøres. Den var akkurat ferdig med et banearrangement før den kom hit, og skal rett ned igjen og brukes, sier Thoresen. - Hvis du kjenner med fingrene inni hjulbuen bak, kjenner du steinspruten. Og det er vel det beste skussmålet en bil på en utstilling som dette kan få; at den både tiltrekker seg sultne blikk fra forbipasserende og at den virkelig kan brukes ute i den virkelige verden. BilNorge.no er til stede på Oslo Motor Show, og alle våre saker herfra finner du her!
|