img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
AC Schnitzers siste påfunn
AC Schnitzer ligger ikke på latsiden. Deres siste påfunn heter ACL2, er kun bygget i ett eksemplar og står utstilt på Oslo Motor Show.

Utstillingen til E30 Meet har vi allerede fortjent hyllet her på BilNorge, men jeg vil ta for meg den nyeste doningen i miksen; en ACL2.

For, når temaet du skal ha på en 100-års-utstilling for BMW er «minst en bil fra hvert tiår», hva gjør man da med 2010-tallet? Ikke at det er vanskelig å finne en bil – det er jo bare å plukke fra nybilutstillingen til hvilken som helst BMW-forhandler.

Men det bør jo være litt spesielt. En M4, kanskje? Eller en i8?

Nei, enda mer spesielt. En bil det bare finnes en av, nemlig AC Schnitzer ACL2.

Denne bilen begynte sitt liv som en M235i, men nå er det ikke stort mer enn skall og dashbord igjen fra det som en gang rullet av samlebåndet til BMW.

For hele drivlinja er tatt fra M4, for deretter å få en kraftig oppgradering. 570 hestekrefter og 740 Newtonmeter er ikke småtteri i en så liten bil.

Hjulbuene er kraftig breddet for å få plass til M4-ens bredere understell, og dekkene kler seg rundt AC Schnitzers egne lettvektsfelger på 20 tommer.

- Vi har fjernet baksetet, som du ser, sier Mario Gaa i AC Schnitzer.

- Dette er for å fjerne vekt, naturligvis. Det samme gjelder air condition-enheten. Ut med den.

- Og så har vi valgt å bruke manuell girkasse. Det er fordi det er mest moro, men også fordi en DCT-kasse veier 70-80 kilo mer, sier Gaa.

Totalt veier den grønne rakker’n 1470 kilo.

Registrert – så vidt
ACL2 er registrert og kan kjøres på veien i Tyskland, men er ikke tilgjengelig for bestilling.

- Dette er en «one-off», for å vise hva vi kan. Vi har kunnet registrere den på selskapet, men slik den fremstår her kan den ikke gateregistreres egentlig.

- Men flere av komponentene, som effektoppgraderingen på M4-motoren, hjulene, en del av stylingen – dette er tilgjengelig for kunder.

I Norge er det Gulbrandsen & Co AS som representerer AC Schnitzer, og de har store planer for det tyske merket.

- Vi tok over importen av AC Schnitzer 1. januar 2015, sier produktansvarlig John Magnus Thoresen i Gulbrandsen & Co.

- Tidligere har AC Schnitzer i Norge bare dreid seg om salg av deler, men vi har lyst å selge hele biler.

Så langt har Gulbrandsen-gjengen solgt rundt ti AC Schnitzer-biler – og prøver nå å selge sin AC-stylede i8.

- Salget av i8-en skal gå til en ny prosjektbil, sier Thoresen.

Med god erfaring i å selge nyere brukte BMW-er – helst i øvre prisklasser – er det ikke unaturlig å leke litt med styling og tuning av BMW-er også.

- Vi ser at de som kjøper AC Schnitzer-deler gjerne har nyere BMW-er, sier Thoresen.

- AC Schnitzer er jo i en høy prisklasse.

Han understreker at alt fra AC er TÜV-godkjent, og jobber nå med å få på plass garantiordninger som matcher nybiler solgt i Norge.

- Vi tilbyr fem års garanti på bilene, men på de som er trimmet er det foreløpig bare tre års garanti på motor og drivverk. Men dette er noe vi jobber med – vi vil ha fem år på alt.

Siste sjans for titt
Når det gjelder den grønne ACL2-en som står her på Oslo Motor Show, er dette siste sjanse for å få se denne bilen i Norge.

Allerede dagen etter at messa stenger er bilen på vei tilbake til Tyskland, hvor den skal brukes til banekjøring og diverse arrangementer der.

- Dette er ikke noen utstillingsbil – den kjøres. Den var akkurat ferdig med et banearrangement før den kom hit, og skal rett ned igjen og brukes, sier Thoresen.

- Hvis du kjenner med fingrene inni hjulbuen bak, kjenner du steinspruten.

Og det er vel det beste skussmålet en bil på en utstilling som dette kan få; at den både tiltrekker seg sultne blikk fra forbipasserende og at den virkelig kan brukes ute i den virkelige verden.

BilNorge.no er til stede på Oslo Motor Show, og alle våre saker herfra finner du her!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer