Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- Arbeidsgiver bør dekke hjemmelading av firmabiler Er Ola Firmabilist like flink til å hjemmelade bilen sin som Ola Privatbilist? |
||||||||||||||||
Salget av ladbare hybridbiler øker sterkt, og per 31. oktober utgjorde denne biltypen 13,8 prosent av personbilsalget i 2016, en økning fra i fjor på 189 prosent. Ladbare hybridbiler, som for eksempel markedslederen Mitsubishi Outlander PHEV, er allerede gunstige å lease grunnet høy momsandel, og er således godt egnet som firmabiler. Samtidig blir bilene enda gunstigere å lease i 2017 hvis forslaget til Statsbudsjettet blir vedtatt. Men vi stiller spørsmåltegn ved om Ola Firmabilist er like flink til å hjemmelade bilen sin som Ola Privatbilist! Ladbare hybridbiler har mange fordeler. De kan blant annet kjøres på strøm på avstander opptil ca. 50 km, og således være et viktig bidrag for å redusere både CO2 og NOx-utslipp, det siste er et av hovedproblemene i byer som Oslo og Bergen på vinterstid. Men da må bilene selvsagt lades. Vi opplever at firmabilbrukere kanskje ikke er flinke nok til å lade bilen, trolig først og fremst fordi de ikke har noen økonomisk gevinst av å lade bilen, og derfor heller ikke ønsker å betale strømmen privat ved hjemmelading. Egen strømmåler Refusjon av strømutgifter for lading av ladbare hybridbiler (og elbiler) kan gjøres gjennom dokumentasjon av faktiske strømutgifter på privat strømabonnement, for eksempel ved bruk av egen strømmåler og bruk av snittpris for forbruk/nettleie. En strømmåler kan kjøpes hos en av elektronikk-kjedene for en drøy hundrelapp, og monteres ofte enkelt mellom stikkontakten og støpselet uten monteringskostnader. Internt i Motor Gruppen, som står bak både import av både Mitsubishi og Renault, har vi både innført en ordning med refusjon av hjemmelading og montert ladebokser på hovedkontoret, og erfarer at dette fører til økt lading av firmabilene, noe som blir en vinn-vinn for begge parter. Med en strømkostnad på ca. kr 2 per 10 km kontra ca. kr 9 per 10 km i bensinutgifter, blir det raskt mange penger å spare for firmaet, samtidig som man oppnår en miljøgevinst. Samtidig gir Mitsubishi Outlander PHEV brukeren en stor komfortgevinst i vinterhalvåret ved at den integrerte elektroniske forvarmeren kan brukes til å varme opp kupén, m.a.o. er behovet for å montere en egen kupévarmer/motorvarmer eliminert. Dette kan gjøres både mens bilen er koblet til strømnettet, og så fremt det er strøm på fremdriftsbatteriet. Les mer om Mitsubishi Outlander PHEV - Norges mest solgte ladbare hybrid her. Denne artikkelen er annonsørbasert innhold fra Motor Finans AS som er en del av Motor Gruppen AS. Motor Gruppen består av importselskaper for Mitsubishi og Renault/Dacia, Motor Forum-kjeden som består av 16 bilforhandlere, og to Thrane-Steen forhandlere i Oslo. Forhandlerne selger Mitsubishi, Renault/Dacia og Opel. Motor Gruppen er en av Norges største leverandører av elektriske biler og biler med hybrid drift.
|