Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fra Formel E til distribusjonsbil Et engelsk selskap, sterkt involvert i elektrisk racing, forteller at de planlegger elektriske distribusjonsbiler fra 3,5 til 26 tonn. |
||||||||||||||||
Charge er navnet på et av de selskapene som er sterkt involvert i den forholdsvis nye Formel E racing serien. En racingoppskrift som stadig ekspanderer med nye baner (som regel i sentrum av storbyer) og der stadig nye bilfabrikker som melder seg på med egne Formel-biler. Jaguar, Mercedes, Audi og Renault er blant de etablerte produsentene som er med nå. Planlegger modellserie Planene er ganske radikale. De fortalte om, og viste tegninger av, en utpreget modul-konstruksjon med en oppbygning som skulle gjøre det mulig for en mann å sette sammen en bil på 4 timer. Det betyr at en fabrikk med ti mann kan bygge 10.000 biler i året! Det skal bygges en egen fabrikk i Oxfordshire for å produsere disse bilene, og de sa at de regnet med å være på markedet allerede neste år. Og ikke bare det: «Vi kommer til å fjerne alle hindringer for en effektiv markedsintroduksjon av tyngre elektriske biler», sa Charge-sjefen Denis Sverdlov ved presentasjonen. «Det skal vi gjøre blant annet ved å prise dem på linje med vanlige biler». Har kred Selvfølgelig høres dette ut som en «tror-det-når-vi-ser-det»-sak, på linje med for eksempel Nikola. Men Charger har tross alt litt kred fra det virkelige liv. De er aktive i en annen racingserie som kalles Roborace – selvkjørende formelbiler som skal bli en tilleggsforestilling til Formel E, og de har allerede bygget transport-trucker for Formel E biler som er i daglig drift. «Erfaringene derfra har hjulpet oss i utviklingen av de nye bilene» forsikret Sverdlov.
|