Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Modellen er fortsatt lett gjenkjennelig, på tross av ny front og hekk. Ifølge informasjonssjef Anita Svanes hos VW-importøren Harald A. Møller, er det første gang siden 1980 at Golf får en midtlivs facelift. Første Golf kom på det norske markedet mai 1974, og gjennom de drøyt 40 årene og syv generasjoner er det registrert totalt 240.745 nye Golf på norske skilter – noe som gjør den til Norges suverent mest solgte bilmodell. Hittil i år det ifølge OFV registrert 11.685 nye Golf i Norge. Av disse utgjør elbilen e-Golf 36,7 % og den ladbare hybriden Golf GTE 31,8 %. Alle varianter En helt ny motor gjør sin entre i anledningen faceliften. 1,5 TSI Evo med 150 hestekrefter har et nyutviklet system som deaktiverer sylindrene mens batteriet leverer strøm til styring og bremser når bilen cruiser uanstrengt – en videreutvikling av systemet som deaktiverte to sylindre i tilsvarende situasjoner. Golf GTI yter i ny utgave 230 hk (opp fra 220 hk) mens GTI Performance tilbyr 245 hk (+ 15). Fra xenon til LED Volkswagen har modernisert og oppgradert sitt infotainment-system. Den mest avanserte utgaven, med 9,2-tommers skjerm, har såkalt «gesture control» først presentert i BMW 7-serie, hvilket innebærer at det kan styres med håndbevegelser uten at man berører selve skjermen. Blant innovasjonene i denne klassen er også automatisk nødbrems som gjenkjenner fotgjengere, samt Traffic Jam assist (som delvis tar over styring, brems og gass i hastigheter inntil 60 km/t) og Emergency Assist. (saken fortsetter) Elbil med lengre rekkevidde Batteripakken har en kapasitet på 35,9 kWt (opp fra 24,2) mens vekten er holdt uendret. Nye e-Golf har også mer effekt, 136 hk (+ 21) og høyere dreiemoment på 290 Nm (+ 20). Dermed kuttes 0-100-tiden til 9,1 sekunder (10,4) mens toppfarten økes fra 140 til 150 km/t. De nye Golf-modellene kommer til Norge i mars, med unntak av e-Golf som følger i april.
|