Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Spar 50.000 i skatt med nye skatteregler for yrkesbiler De nye skattereglene for yrkesbiler som trådte i kraft fra 1. januar 2016 er en gedigen gavepakke til landets titusener av håndverkere og andre med tjenstlig behov for varebil klasse 2. De største heldiggrisene kan få en skattebesparelse på over 50.000 kroner i året, som for eksempel de som kjører en Mitsubishi Pajero som firma-varebil. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forutsatt tjenstlig behov for varebil kl 2, kan du nå velge mellom enten beskatning etter en fordelssats per faktisk kjørte km privatkjøring, eller justert sjablong med et bunnfradrag. Fordelssatsen for privat bruk på kr 3,40 per km er svært gunstig, og de aller fleste vil være mest tjent med å velge denne metoden. For de aller fleste innebærer dette både gunstigere og langt mer fleksibel beskatning. De nye reglene er således en gedigen gavepakke til landets titusener av håndverkere som daglig bruker varebil kl. 2 i jobben. Samtidig gjør muligheten for å beskattes for faktisk bruk at du kan bruke varebilen privat helt skattetrygt, for eksempel til levering av barn i barnehage eller skole. De som kan spare mest på å velge beskatning etter faktisk bruk, er brukere av dyrere, luksuriøse varebiler, som for eksempel Mitsubishi Pajero varebil kl 2. Saken er nemlig at varebilbrukere også etter «gamle» regler kunne beskattes for faktisk privatkjøring etter en fordelssats per kjørte km, men da var reglene langt mer rigide ved at det kun omfattet arbeidskjøring, og dette gjaldt bare hvis bilen var lite egnet for privat bruk, og følgelig ikke biler som hadde personbilkomfort. Derfor kom brukere av biler som Pajero varebil gjerne inn under de ordinære reglene for firmabilbeskatning, som for vanlig personbiler. La oss ta en titt på hvordan dette slår ut i praksis: Ordinær sjablong beskatning (gamle regler) Individuell beskatning Sjablong beskatning med bunnfradrag Krav om tjenstlig behov
I Statsbudsjettet for 2017 er det foreslått en avgiftsøkning på varebiler som vil kunne bety opptil kr 24.000 i økt engangsavgift på en Mitsubishi Pajero Varebil kl 2. Hvis forslaget blir vedtatt, så vil det være mye penger å spare på å kjøpe bil nå før nyttår. Pajero har ekstrem kraft og komfort, hele 3.500 kg tilhengervekt og er garantert mye bil for pengene. Les også: - Arbeidsgiver bør dekke hjemmelading av firmabiler Denne artikkelen er annonsørbasert innhold fra Motor Finans AS som er en del av Motor Gruppen AS. Motor Gruppen består av importselskaper for Mitsubishi og Renault/Dacia, Motor Forum-kjeden som består av 16 bilforhandlere, og to Thrane-Steen forhandlere i Oslo. Forhandlerne selger Mitsubishi, Renault/Dacia og Opel. Motor Gruppen er en av Norges største leverandører av elektriske biler og ladbare hybridbiler. Jonas Haaland i Helset Elektro AS kjører Mitsubishi Pajero varebil og er en av mange håndverkere som sparer titusener av kroner i skatt med de nye skattereglene
|