Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
FØRST PUBLISERT I BLADET BIL NR 10-2016 Merk deg navnet: Dennis Hauger. 13-åringen fra Aurskog har allerede sikret seg fabrikkontrakt med et av Europas beste gokartteam. Og en profesjonell manager som skal hjelpe ham på veien videre. Så lenge Dennis Hauger kan huske har han interessert seg for motorsport. Han ville heller se på video med racerbiler enn barnefilmer, og var ofte med pappa Tom Erik når han konkurrerte på både to og fire hjul i helgene. Hjemme var det bilspill som fanget interessen fra treårsalderen. Og Dennis tok det så alvorlig at han gråt de gangene han ble slått av pappa, noe som inntraff stadig sjeldnere etter hvert som den iherdige guttungen tilegnet seg mer og mer kunnskap om biler og baner. Tidlig krøkes Men han måtte vente til han var seks for å få lov til å trene offisielt i gokart, og først det året man fyller åtte er det lov å konkurrere. Suksessen lot ikke vente på seg – seieren kom allerede i det andre løpet Dennis kjørte. Og det fortsatte med pallplasser i samtlige norske mesterskap i perioden 2011-2013. I de 70 løpene han kjørte denne perioden, var han på pallen 62 ganger – ofte på øverste trinn. (saken fortsetter) Benchmark – I starten virket Gamoto lite interessert i oss, siden vi bare skulle teste og ikke hadde planer om å kjøre for dem. De hadde en masse andre interessenter som skulle kjøpe seg inn for en sesong. Men da Dennis begynte å kjøre, fikk fløyta en annen lyd. Han imponerte dem fra første stund og satte umiddelbart raske tider, erindrer Tom Erik. Så hvorfor ikke satse på en sesong i Italia? Regelverket er slik at barn under 13 år kun kan konkurrere i sine respektive hjemland, og Dennis var definitivt ikke italiensk. Eller? Bella Italia 2014 ble brukt som et læreår i Italia der testing var hovedingrediens, men han sikret seg også andreplass i det italienske mesterskapet. I fjor satset på Dennis på WSK – den tøffeste serien i verden for aldersgruppen 10-13 år. Men ikke for tøff for Dennis som innkasserte syv seire og ytterligere seks pallplasser i løpet av 14 løpshelger. Prestasjonene til den unge nordmannen gikk ikke upåaktet hen. Italienske CRG, et av Europas beste gokartteam, tilbød Dennis fabrikkontrakt for 2016, noe som innebærer at han har kjørt gratis hele sesongen og bare måttet dekke reisekostnader selv. Det inkluderer EM, VM, WSK-serier, vintercup samt mesteparten av det tyske mesterskapet – til sammen opp mot 20 løpshelger. – Jeg er glad for at vi tok de to årene i Italia – de var svært viktige for kjøretrening og utslagsgivende for at vi fikk fabrikkontrakten med CRG, konkluderer Tom Erik. (saken fortsetter)
Noen runder ledet han finalen og hadde EM-gullet i lomma, men presset ble for tøft og han måtte til slutt nøye seg med sjetteplass i løpet og fjerdeplass i EM-sammendraget. Hadde han vunnet serien, ville han blitt den første noensinne til å ta EM-gull i sin debutsesong. Han får en ny mulighet i VM som kjøres i Bahrain medio november. – Det var skuffende å ende på fjerdeplass når jeg hadde gullet i lomma, men jeg vet jeg får nye muligheter senere, sier Dennis som gråt tapre tårer etter målgang. Og da pappa lurte på hva de skulle finne på som plaster på såret kom svaret kjapt – kjøre utleiekart! Proff manager Som så mange andre i sporten ble også Button oppdaget på grunn av sine prestasjoner i gokart. – Jeg har fulgt med på Dennis i noen år, så jeg vet at han er et spesielt talent. Derfor sa jeg ja til å diskutere et samarbeid da Tom Erik kontaktet meg i vinter. En stor fordel med Dennis er at han startet kjøringen i ung alder, og han er svært dedikert og voksen for alderen. – Nå er det viktig å gå skritt for skritt i gokartklassene før han kan begynne å konkurrere i bil som 15-åring. Hvis han får den progresjonen jeg forventer, er mange muligheter åpne for fremtiden, sier Huysman som for første gang er villig til å ta på seg manageransvar for en norsk fører. Det forteller mye om hva han ser i Dennis Hauger. (saken fortsetter)
Dennis er også med i Junior Team Norway, talentsatsingen til Norges Bilsportforbund som den rutinerte racerføreren Holm Jacob Matheson har ansvar for. Matheson har lenge hatt Dennis Hauger i kikkerten, men siden nedre grense for å bli tatt opp i teamet er 13 år, er det først i år Dennis får nyte godt av tilbudene i dette systemet. Blant godene inngår coaching med erfarne Fredrik Brenna Lund som legger til rette for utøverne gjennom råd om kosthold og trening, og som ved flere anledninger har fulgt Dennis til løpene – noe den unge utøveren har hatt stor nytte av. Moden – Løpshelgene drar vi som regel hjemmefra tirsdag morgen for å få mest mulig trening i forkant. Det betyr at jeg må gjøre unna alt av lekser på mandagene før vi drar, så da er det ikke tid til mye annet. Men det er jo ikke hver helg jeg kjører, så det går greit å kombinere kjøringen med skole og venner. Jeg har også et par kompiser som kjører gokart, så vi trener sammen, sier Dennis. Som en erfaren bilsportskribent har jeg gjennom årene møtt mange talenter med våte drømmer om Formel 1. Felles for dem alle har vært en evinnelig sponsorjakt som til slutt har fått dem til å legge hjelmen på hylla. Men jeg har aldri tidligere møtt en 13-åring med fabrikkontrakt. Fortsetter Dennis Hauger den raske progresjonen han har hatt så langt, kan han kanskje nå helt til topps uten å jakte sponsorer. Men foreløpig går han steg for steg og vet at han må være fokusert og jobbe steinhardt. Les hva ekspertene mener om Dennis Haugers karrieremuligheter:
Ingen vet mer om norske bilsporttalenter enn Holm Jacob Matheson. I mer enn 20 år har den fortsatt aktive raceføreren vært talentspeider, blant annet som ansvarlig for den årlige konkurransen Bilsporttalentet, tidligere kjent som Castrol Junior Talent. – Jeg har møtt hundrevis av unge talenter innen norsk bilsport, men har med hånden på hjertet aldri sett noen som har utmerket så klart som Dennis Hauger. Han er helt spesiell, kanskje den beste på sitt alderstrinn vi noen gang har sett i Norge. At han som 13-åring har sikret seg fabrikkontrakt er helt unikt og viser at det er flere enn oss i Junior Team Norway som har sett potensialet hans. Det skal bli meget interessant å følge Dennis i årene fremover, jeg ser ingen grenser for hvor langt han kan nå. (saken fortsetter)
Fredrik Brenna Lund er trener ved Norges Toppidrettsgymnas og har jobbet som coach og motivator innen toppidrett siden 1992. De siste 11 årene har han samarbeidet tett med Norges Bilsportforbund om å trene og utvikle bilsporttalenter. – Dennis har vært med på våre samlinger siden han var ni år. Jeg har vært med ham på flere løp, og han er utvilsomt et spesielt talent som er meget voksen for alderen. Han er dedikert samtidig som han er spørrende og nysgjerrig – en typisk vinnerskalle som ikke kan fordra å tape, uansett om han konkurrerer mot eldre førere med langt mer erfaring. Det at han fikk utfolde seg fra tidlig alder og all tiden han har brukt på bilspill er viktige elementer, og ikke minst de to årene han har kjørt i Italia. Han vil møte mange hindringer på veien videre, men han har muligheter til å nå meget langt. (saken fortsetter)
Harald Huysman livnærte seg i mange år som racerfører. På midten av 1990-tallet overtok han aksjemajoriteten i Rudskogen Motorsenter hvor han driver sin Racing School og startet samtidig Harald Huysman Karting i Oslo. Huysman oppdaget F1-stjernene Jenson Button og Kimi Räikkönen. Han er høyt respektert og har et unikt kontaktnett innen internasjonal motorsport. – Dennis Hauger har det som trengs for å nå helt til topps. Han er meget dedikert, lar seg ikke presse og får maksimalt ut av gokarten selv når den ikke er blant de raskeste i feltet. Han gir aldri opp og han benytter enhver mulighet for å kjøre forbi konkurrenter. Dessuten er han rå på vått føre – alt dette er egenskaper som kjennetegner en god racerfører. På startoppstillingen står han oppreist og snakker med mekanikeren mens konkurrentene sitter nervøst i kartene. Han er en av få som løper i gang karten selv mens andre blir dyttet. Faren har gjort alt riktig med å la Dennis få utfolde seg fra ung alder, og ikke minst ved å la ham konkurrere to år i Italia.
|