img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Han har fremtiden i sine hender
Til helgen skal han kjøre om VM-tittelen for juniorer i gokart i Bahrain. Bladet BIL har intervjuet Dennis Hauger – en 13-åring som er blant våre største bilsport-talenter noensinne.

FØRST PUBLISERT I BLADET BIL NR 10-2016

Merk deg navnet: Dennis Hauger. 13-åringen fra Aurskog har allerede sikret seg fabrikkontrakt med et av Europas beste gokartteam. Og en profesjonell manager som skal hjelpe ham på veien videre.

Så lenge Dennis Hauger kan huske har han interessert seg for motorsport. Han ville heller se på video med racerbiler enn barnefilmer, og var ofte med pappa Tom Erik når han konkurrerte på både to og fire hjul i helgene.

Hjemme var det bilspill som fanget interessen fra treårsalderen. Og Dennis tok det så alvorlig at han gråt de gangene han ble slått av pappa, noe som inntraff stadig sjeldnere etter hvert som den iherdige guttungen tilegnet seg mer og mer kunnskap om biler og baner.

Tidlig krøkes
Som femåring fikk Dennis sin første gokart og begynte med litt forsiktig tjuvtrening på gokartbanen i Trøgstad. Da hadde han allerede et par års erfaring fra ATV og motocross – det er jo ingen ulempe å bo i litt grisgrendte strøk når foreldre ønsker å gi barna mulighet for å utfolde seg litt motorisert.

Men han måtte vente til han var seks for å få lov til å trene offisielt i gokart, og først det året man fyller åtte er det lov å konkurrere.

Suksessen lot ikke vente på seg – seieren kom allerede i det andre løpet Dennis kjørte. Og det fortsatte med pallplasser i samtlige norske mesterskap i perioden 2011-2013.  I de 70 løpene han kjørte denne perioden, var han på pallen 62 ganger – ofte på øverste trinn.

(saken fortsetter)

Benchmark
– Vi skjønte at Dennis hadde talent, men var usikre på hvor godt han kunne hevde seg internasjonalt, sier Tom Erik Hauger. Han kontaktet det italienske teamet Gamoto for å få en test der de kunne sammenligne 10-åringen med utøvere fra andre land.

– I starten virket Gamoto lite interessert i oss, siden vi bare skulle teste og ikke hadde planer om å kjøre for dem. De hadde en masse andre interessenter som skulle kjøpe seg inn for en sesong. Men da Dennis begynte å kjøre, fikk fløyta en annen lyd. Han imponerte dem fra første stund og satte umiddelbart raske tider, erindrer Tom Erik.

Så hvorfor ikke satse på en sesong i Italia? Regelverket er slik at barn under 13 år kun kan konkurrere i sine respektive hjemland, og Dennis var definitivt ikke italiensk. Eller?

Bella Italia
På rekordtid fikset teamet en adresse for Dennis på Sicilia og ordnet italiensk lisens, selvsagt i full forståelse med Norges Bilsportforbund, så lenge den norske lisensen ble innlevert.

2014 ble brukt som et læreår i Italia der testing var hovedingrediens, men han sikret seg også andreplass i det italienske mesterskapet.

I fjor satset på Dennis på WSK – den tøffeste serien i verden for aldersgruppen 10-13 år. Men ikke for tøff for Dennis som innkasserte syv seire og ytterligere seks pallplasser i løpet av 14 løpshelger.

Prestasjonene til den unge nordmannen gikk ikke upåaktet hen. Italienske CRG, et av Europas beste gokartteam, tilbød Dennis fabrikkontrakt for 2016, noe som innebærer at han har kjørt gratis hele sesongen og bare måttet dekke reisekostnader selv.

Det inkluderer EM, VM, WSK-serier, vintercup samt mesteparten av det tyske mesterskapet – til sammen opp mot 20 løpshelger.

– Jeg er glad for at vi tok de to årene i Italia – de var svært viktige for kjøretrening og utslagsgivende for at vi fikk fabrikkontrakten med CRG, konkluderer Tom Erik.

(saken fortsetter)

I Europa-toppen
Siste helgen av juli kjørte Dennis den avsluttende EM-runden i Belgia. Fem førere hadde sanket poeng nok gjennom sesongen til å vinne tittelen, og Dennis tok seg mesterlig gjennom de innledende rundene og sikret seg startspor tre i finalen.

Noen runder ledet han finalen og hadde EM-gullet i lomma, men presset ble for tøft og han måtte til slutt nøye seg med sjetteplass i løpet og fjerdeplass i EM-sammendraget. Hadde han vunnet serien, ville han blitt den første noensinne til å ta EM-gull i sin debutsesong. Han får en ny mulighet i VM som kjøres i Bahrain medio november.

– Det var skuffende å ende på fjerdeplass når jeg hadde gullet i lomma, men jeg vet jeg får nye muligheter senere, sier Dennis som gråt tapre tårer etter målgang. Og da pappa lurte på hva de skulle finne på som plaster på såret kom svaret kjapt – kjøre utleiekart!

Proff manager
En som er meget bevisst på Dennis Haugers enestående talent er Harald Huysman, nordmannen som selv har en lang racingkarriere bak seg, i tillegg til flere år som manager for blant annet Formel 1-fører og tidligere verdensmester Jenson Button.

Som så mange andre i sporten ble også Button oppdaget på grunn av sine prestasjoner i gokart.

– Jeg har fulgt med på Dennis i noen år, så jeg vet at han er et spesielt talent. Derfor sa jeg ja til å diskutere et samarbeid da Tom Erik kontaktet meg i vinter. En stor fordel med Dennis er at han startet kjøringen i ung alder, og han er svært dedikert og voksen for alderen.

– Nå er det viktig å gå skritt for skritt i gokartklassene før han kan begynne å konkurrere i bil som 15-åring. Hvis han får den progresjonen jeg forventer, er mange muligheter åpne for fremtiden, sier Huysman som for første gang er villig til å ta på seg manageransvar for en norsk fører. Det forteller mye om hva han ser i Dennis Hauger.

(saken fortsetter)

Trene, trene, trene
Huysman mener også det er viktig å starte med biltrening så tidlig som mulig, og som medeier på Rudskogen har han mulighet for å legge til rette for dette. Dennis har fått nødvendig dispensasjon av Bilsportforbundet for å trene bil på lukket bane, selv om det fortsatt er fem år til han er gammel nok til å få førerkort.

Dennis er også med i Junior Team Norway, talentsatsingen til Norges Bilsportforbund som den rutinerte racerføreren Holm Jacob Matheson har ansvar for.

Matheson har lenge hatt Dennis Hauger i kikkerten, men siden nedre grense for å bli tatt opp i teamet er 13 år, er det først i år Dennis får nyte godt av tilbudene i dette systemet.

Blant godene inngår coaching med erfarne Fredrik Brenna Lund som legger til rette for utøverne gjennom råd om kosthold og trening, og som ved flere anledninger har fulgt Dennis til løpene – noe den unge utøveren har hatt stor nytte av.

Moden
Når man snakker med Dennis er det vanskelig å forestille seg at han skal starte sin første termin på ungdomsskole i høst. Og enda vanskeligere å skjønne hvordan han får tid til å kombinere skolegang med så mye gokartkjøring.

– Løpshelgene drar vi som regel hjemmefra tirsdag morgen for å få mest mulig trening i forkant. Det betyr at jeg må gjøre unna alt av lekser på mandagene før vi drar, så da er det ikke tid til mye annet. Men det er jo ikke hver helg jeg kjører, så det går greit å kombinere kjøringen med skole og venner. Jeg har også et par kompiser som kjører gokart, så vi trener sammen, sier Dennis.

Som en erfaren bilsportskribent har jeg gjennom årene møtt mange talenter med våte drømmer om Formel 1. Felles for dem alle har vært en evinnelig sponsorjakt som til slutt har fått dem til å legge hjelmen på hylla.

Men jeg har aldri tidligere møtt en 13-åring med fabrikkontrakt.

Fortsetter Dennis Hauger den raske progresjonen han har hatt så langt, kan han kanskje nå helt til topps uten å jakte sponsorer. Men foreløpig går han steg for steg og vet at han må være fokusert og jobbe steinhardt.

Les hva ekspertene mener om Dennis Haugers karrieremuligheter:

Holm Jacob Matheson
Sportssjef NBF Talentutvikling

Ingen vet mer om norske bilsporttalenter enn Holm Jacob Matheson. I mer enn 20 år har den fortsatt aktive raceføreren vært talentspeider, blant annet som ansvarlig for den årlige konkurransen Bilsporttalentet, tidligere kjent som Castrol Junior Talent.

– Jeg har møtt hundrevis av unge talenter innen norsk bilsport, men har med hånden på hjertet aldri sett noen som har utmerket så klart som Dennis Hauger. Han er helt spesiell, kanskje den beste på sitt alderstrinn vi noen gang har sett i Norge. At han som 13-åring har sikret seg fabrikkontrakt er helt unikt og viser at det er flere enn oss i Junior Team Norway som har sett potensialet hans. Det skal bli meget interessant å følge Dennis i årene fremover, jeg ser ingen grenser for hvor langt han kan nå.

(saken fortsetter)

Fredrik Brenna Lund
Coach / motivator

Fredrik Brenna Lund er trener ved Norges Toppidrettsgymnas og har jobbet som coach og motivator innen toppidrett siden 1992. De siste 11 årene har han samarbeidet tett med Norges Bilsportforbund om å trene og utvikle bilsporttalenter.

– Dennis har vært med på våre samlinger siden han var ni år. Jeg har vært med ham på flere løp, og han er utvilsomt et spesielt talent som er meget voksen for alderen. Han er dedikert samtidig som han er spørrende og nysgjerrig – en typisk vinnerskalle som ikke kan fordra å tape, uansett om han konkurrerer mot eldre førere med langt mer erfaring. Det at han fikk utfolde seg fra tidlig alder og all tiden han har brukt på bilspill er viktige elementer, og ikke minst de to årene han har kjørt i Italia. Han vil møte mange hindringer på veien videre, men han har muligheter til å nå meget langt.

(saken fortsetter)

Harald Huysman
Manager / forretningsmann

Harald Huysman livnærte seg i mange år som racerfører. På midten av 1990-tallet overtok han aksjemajoriteten i Rudskogen Motorsenter hvor han driver sin Racing School og startet samtidig Harald Huysman Karting i Oslo. Huysman oppdaget F1-stjernene Jenson Button og Kimi Räikkönen. Han er høyt respektert og har et unikt kontaktnett innen internasjonal motorsport.

– Dennis Hauger har det som trengs for å nå helt til topps. Han er meget dedikert, lar seg ikke presse og får maksimalt ut av gokarten selv når den ikke er blant de raskeste i feltet. Han gir aldri opp og han benytter enhver mulighet for å kjøre forbi konkurrenter.  Dessuten er han rå på vått føre – alt dette er egenskaper som kjennetegner en god racerfører. På startoppstillingen står han oppreist og snakker med mekanikeren mens konkurrentene sitter nervøst i kartene. Han er en av få som løper i gang karten selv mens andre blir dyttet. Faren har gjort alt riktig med å la Dennis få utfolde seg fra ung alder, og ikke minst ved å la ham konkurrere to år i Italia. 









toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer