Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I 2015 ble det registrert 325 Volkswagen Crafter i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Samtidig solgte Mercedes 571 Sprintere. Per 20. november i år var det registrert 194 Crafter – mot 457 Sprinter. Dermed kan vi fastslå at det er djerve mål den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller AS har satt seg for nye Crafter som er i salg nå. En tredobling fra 2015, og vel så det. – I et økende marked, og med en sterk og veldig motivert forhandlerorganisasjon i ryggen, har vi en målsetting på cirka 1.000 biler på årsbasis når alle varianter er på plass i 2018, sier produktsjef for Crafter i Volkswagen Nyttekjøretøy, Kjetil Olafsen, til YrkesBil.no. 4x4 og automat – Dessuten mener jeg at opp mot 80 prosent av kundene våre vil foretrekke automatgir, siden vi kan levere dette i kombinasjon med alle drivlinjer, sier Olafsen. Og nettopp det er grunnen til at han sier «1.000 biler i året når alle varianter er på plass i 2018». Kombinasjonen 4Motion og automat er nemlig ikke leveringsklart på nye Crafter før høsten 2017. – Vi åpner opp for bestillinger på denne utstyrskombinasjonen fra sommeren 2017, forteller produktsjefen. Les også: Elektrisk Crafter klar for kunder neste år Utviklet fra bunnen av Ikke det at dagens Crafter og Mercedes-Benz Sprinter, som er bygget over samme lest, er dårlige varebiler. På ingen måte. Men de begynner å bli noen år gamle, og med dagens tempo i teknologiutviklingen er det fort gjort å bli hengende etter. Nye Crafter er derimot et rent Volkswagen-produkt. Og konsernet har satset store ressurser på å utvikle modellen helt fra grunnen av. De har faktisk bygget en helt ny, enorm fabrikk i Polen spesielt for denne bilen. At den er bedre å kjøre enn forgjengeren trenger vi vel knapt å fortelle. Mer komfort, mindre støy, «nesten personbilfølelse bak rattet» og alt det der. Noe annet ville vært merkelig. Men det er ikke i kjøreegenskapene kvantespranget ligger. Les også: Slik blir nye MAN TGE Spekket med teknologi Takket være den elektromekaniske styringen kan nye Crafter leveres med en lang rekke aktive assistentsystemer som vi kjenner fra Caddy og T6. Utstyr som aktiv filholder (Lane Assist), parkeringsassistent (Park Assist) og et system som hjelper til med tilhengermanøvreringen (Trailer Assist). Blant det andre utstyret som er tilgjengelige finner man ting som adaptiv cruise control, automatisk nødbremsesystem, sidevindassistent og automatiske fjernlys. I tillegg kommer den nevnte «Norges-pakken» med firehjulsdrift og automatgir, som blir svært viktig her på berget. Ifølge importøren blir prisen relativt hyggelig også. 69 varianter Modellen kommer i hele 69 ulike konfigurasjoner – inkludert versjoner med nyttelast inntil 5,5 tonn. Det vil være tre lengder (5986, 6836 eller 7391 mm) og tre høyder (2355, 2590 eller 2798 mm) tilgjengelig i varebilversjonene. I tillegg leveres Crafter som single og double cab i varierende lengde med eller uten påbygg. De nærmest ubegrensede innredningsmulighetene, gjør at importøren også skal satse mer på påbygg i tiden fremover. Den innvendige plassen er den største i klassen, og den forhjulsdrevne varianten har et lastevolum på inntil 18,4 kubikkmeter og en tillatt totalvekt på opptil fire tonn. Mellom hjulhusene måler Crafter hele 1380 mm, og varerommet er inntil 4855 mm langt. Verdt å merke seg er at Crafter også har en helt ny måte å sikre lasten på, med fester i både gulv, sidevegger, skillevegg og tak. Nye Crafter har en startpris på 324.470 kroner eks. mva. Da får du 102 hestekrefter og forhjulsdrift. Til sammenligning starter Mercedes-Benz Sprinter på 416.407 kroner eks. mva., men minste motoralternativ her er 143 hestekrefter. Rapport fra vår prøvekjøring får du i YrkesBil nr. 12 som er ute hos abonnentene 14. desember.
|