Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ved en stor presentasjon i Barcelona denne uken kunne Nissan presentere et par spennende prosjekter, og et resultat av et meget interessant dypdykk. Det siste dreier seg om det de kaller banebrytende dokumentasjon med fokus for autonome biler og kunstig intelligens. Akkurat den skal vi høre om senere, men en av konklusjonene der: zero dødsfall i trafikken fører oss rett over i den andre delen. Der konsentrerer vi oss om zero-utslipp, og her trekkes Nissan Leaf inn i bildet på en helt annen måte enn når vi snakker utelukkende null-utslipp i trafikken. Gjenbruk Under COP21, klimamøtet i Paris, viste Nissan og Eaton sammen hvordan dette kunne utnyttes uten å hive batteriene på dynga. De forsynte sin presentasjons-paviljong der med strøm fra pakker som hver inneholdt 4 brukte Leaf-sett. Det betyr 20 kWh x 4 = 80 kWh. Det er slike enheter til slikt bruk Nissan og Eaton lanserte nå. xStorage Home kaller de systemet som skal markedsføres fra i dag i Norge, Tyskland og Storbritannia. Man tilbyr seks forskjellige størrelser på anlegget, slik at det kan tilpasses eget behov og man kan velge om man vil bruke nye batterier (litt dyrere) eller brukte bilbatterier. Det sies at de skal prises konkurransedyktig, det ser ut som om vi snakker om en enhetsbris for anlegget, og deretter en fast sum pr. kWh kapasitet. (saken fortsetter) Fleksibelt Det hele er et av resultatene fra de to partnernes innsats i EUs GreenDataNet prosjekt. For man tenkte opprinnelig på å sørge for trygg strømlevering til små datasentra eller IT-rom. Men det ligger mange andre detaljer der også. For eksempel at du kan plugge Leafen din til hjemmet i perioder med ekstra høy strømpris, for å la bilen hjelpe til med å kutte forbrukstoppene. Det benyttes allerede i for eksempel Storbritannia. Storskala Nissan og Eaton har tegnet en ti-års avtale med Amsterdams store ArenA – der Ajax spiller hjemmekamper. Her skal det kobles opp 280 Leaf-batterier som skal være det 55.000 seters anleggets back-up strømkilde for belysningen. Her snakker vi 4 Megawatt. Det er allerede gitt at det ikke skal ta lang tid før Eaton og Nissan kan by på enda mer. Dagens Leaf har jo batterier på 30 kWh – det betyr at etter fem år kan de tilbys med nesten 25 kWh kapasitet. Og dessuten må man ta med i regnestykket at andrehåndsverdien på Leaf kommer til å øke, nå som batteriene plutselig har fått et mye lengre liv.
|