img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Volkswagens trettende
Til nå har VW-gruppen hatt 12 merker. Pent tall, symmetrisk og delbart med mange andre. Nå legger de til ett merke til. Ikke innkjøpt denne gangen, men selvskapt. Og spennende.

Vagn Holboe, dansken, er den eneste jeg umiddelbart kommer på som har skrevet 13 symfonier. En kjempe som Mendelssohn nøyde seg med fem, og selv Beethoven stoppet på ni, pluss en skisse til den tiende.

Men Volkswagen-gruppen fortsetter å vokse. Man skulle tro Ferdinand Piëch, eierfamilien, fremdeles styrte skuta, han var jo kjent som en ivrig innkjøper. Ducati og Lamborghini og Bentley (han trodde han hadde fått Rolls også) var blant hans jakt-trofeer, og han gjenfødte Bugatti.

Ny tid
Men det nyeste selskapet er ikke resultat av en vekst-nevrose eller fra en tur på super’n der handlemanien fikk overtaket. Dette er et organisk resultat at vi er på vei inn i en ny tid og av at en tradisjonell bilprodusent kanskje ikke er i stand til å fatte hva som skjer rundt dem.

MOIA heter selskapet – det er mulig jeg klarer å venne meg til det etter en stund. Men akkurat navnet er litt krampaktig, fordi man åpenbart ville ha med VW-initialene i det. Og når du snur MOIA – slik det er skrevet på logoen - på hodet, ser du at du har både W’en og V’en der.

Symbolikken i resten, et null-tall og ett ett-tall, forstår vel alle som har dyppet stortåen litt i digitalt.

Men resten er ikke krampaktig, det er på høy tid. Selskapet skal «drive gruppens endring mot å være en ledende leverandør av bærekraftig mobilitet. Det vil gi oss en større forståelse av nye mobilitetsformer og hvordan man kan gjøre dem enda mer attraktive i fremtiden.»

«Selskapet vil ha et mye videre fokus enn vi har i dag for å sikre at vi møter de behovene kundene vil ha. Selv om ikke alle vil eie sin egen bil i fremtiden, kan MOIA bidra til at alle er kunder», sier toppsjef i Volkswagen-gruppen, Matthias Müller.

Stort potensial
Den administrerende direktøren, Ole Harms, sa ved presentasjonen at han regnet med at en betydelig andel av gruppens salgsinntekter vil komme fra det nye selskapet innen 2025. Da starter de jommen beskjedent, med 50 personer fra noen nye kontorer i Berlin. Men planene er selvfølgelig å øke dette betraktelig.

«MOIA er et frittstående selskap under Volkswagen Group-paraplyen og vil utvikle og markedsføre sine egne mobilitetstjenester – enten alene eller i samarbeid med byer og eksisterende transportsystemer. Parallelt med dette vil konsernets merkevarer fortsette å utvikle sine egne tjenester.»

«På mellomlang sikt er målet vårt å bli én av de viktigste aktørene innen mobilitetstjenester på det internasjonale markedet. For å oppnå dette kommer vi også til å lete etter de beste hodene og oppstartsbedriftene innen teknologi,» sa Ole Harms da startskuddet gikk.

Selvkjøring
Uten at det ble avgitt noen definitiv programerklæring virket det som de også skulle bygge egne biler – eller kanskje vi snakker urbane shuttle-kjøretøy. Selvkjøring skulle de i hvert fall ha i gang rundt 2021.

Nå er ikke Volkswagen helt blanke når det gjelder digitale mobilitetsløsninger. Tidligere i høst tegnet VW-gruppen en tre-årig strategisk avtale med Hamburg om «Mobilitets partnerskap» med mål å bedre miljø, sikkerhet, pålitelighet og effektivitet.

Og det er for eksempel bare et halvt år siden VW-gruppen la 300 millioner dollar inn i Gett – en slags Uber-rival (men meget mindre). Ole Harms ble med en gang styremedlem der, i tillegg til å ha hatt andre fremtidsvy-roller for konsernet.

Profil
Men den mest spennende mannen i det nye selskapet ser imidlertid akkurat nå ut til å være Robert Henrich. Tittel: COO.

Han føyer seg inn i rekken av høyprofilerte BMW- og Mercedes-folk som hentes til Wolfsburg, den siste før Henrich var Andreas Renschler som kom fra Daimler og er sjef for de tyngste bilene fra VW-Gruppen.

Henrich var også en Daimler-mann, som må ha spesielle evner til å snakke for saken. Allerede i 2009 fikk han det, den gang, meget konservative styret hos Daimler til å si ja til Car2Go-planen.

I dag er dette blitt verdens største bildelings-system. 14.000 biler og 2 millioner brukere i Europa, USA og Kina. Og det var de som satte fart i andre produsenters planer om å kaste seg på noe tilsvarende. BMWs DriveNow er for eksempel et direkte resultat av Henrich sitt initiativ.

Så ble han sjef for Daimlers mobilitets-tjeneste Moovel der han koblet seg opp mot, eller kjøpte, tjenester som MyTaxi, RideScout eller GlobeSherpa. 

Fremtidsrettet
Han var ikke konsernets mest populære mann der han stadig gikk rundt og forkynte at nå måtte vi begynne å se på biler på en annen måte – de ville nemlig opphøre og være naive kunders statussymboler. 

Om det var dette som toppet seg i februar aner jeg ikke, men da ble han plutselig erstattet i jobben sin av Jörg Lamparter som kom fra noe såpass tørt som Mercedes-Benz Bank

Det er åpenbart at Henrich har skjenket fremtidig mobilitet en tanke eller to, og siden han også har vært operativ i en helt annen grad enn Harms, vil jeg tro det er Henrich som kommer til å prege denne spennende ny-satsingen sterkest. 

Det er i hvert fall han jeg kommer til å følge, inntil det blir helt åpenbart at jeg er på feil spor.

Til sist: en liten trøst for alle som syns det låter skummelt med tretten til bords. Hvis vi skal være litt fikse kan vi jo si at «Volkswagen Financial Services» også er et eget merke. Og dermed ble de plutselig 14. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer