Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Lov om selvkjørende biler sendt på høring Regjeringen sender nå forslag til ny lov om utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei ut på høring. Målet er å fremme et lovforslag for Stortinget våren 2017. |
||||||||||||||||
– Det er viktig at vi har et lovverk som ikke stopper teknologiutviklingen, men samtidig ivaretar både trafikksikkerhet, fremkommelighet, datasikkerhet og personvern, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en pressemelding. Han påpeker at formålet med loven er å legge til rette for utprøving av selvkjørende kjøretøy på vei, innenfor rammer som særlig ivaretar trafikksikkerhets- og personvernhensyn. – Digitalisering i transportsektoren åpner for mange spennende muligheter. Utvikling og sammenkobling av førerstøttesystemer bidrar allerede i dag til økt trafikksikkerhet, og videre utvikling og tilrettelegging for bruk av slike systemer antas å kunne påvirke ulykkesutviklingen i positiv retning, sier samferdselsministeren. LES OGSÅ: Forbereder testing av førerløse biler i Norge Ved å åpne for utprøving av selvkjørende kjøretøy ønsker regjeringen å legge til rette for utvikling og utprøving av ny teknologi i Norge. – Den teknologiske utviklingen går raskt i retning av stadig flere og bedre førerstøttesystemer, som i økende grad åpner for at fører kan frigjøres fra føreroppgaven. Videre kan dette bidra til effektivisering, bedre arealutnyttelse, forenkling og økt mobilitet, sier Solvik-Olsen. «Utprøvingen skal skje gradvis, særlig ut fra teknologiens modenhet, og med formål å avdekke hvilke effekter selvkjørende kjøretøy kan ha særlig for trafikksikkerhet, effektivitet i trafikkavviklingen, mobilitet og miljø», skriver departementet. LES OGSÅ: Selvkjørende lastebiler sammenkoblet med WiFi I høringen foreslås at de som ønsker å prøve ut selvkjørende kjøretøy, skal søke om dette og at det kan stilles nærmere vilkår i tillatelsen. – Gjennom å tilrettelegge for utprøving innenfor sikre rammer, vil man kunne hente ut nyttig erfaringsmateriale for videre utvikling og bruk av selvkjørende kjøretøy, sier Solvik-Olsen.
|