Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er to år siden Toyota meldte sin interesse for WRC, og siden den gang har et team som nå teller 100 personer jobbet iherdig for å bli klar til sesongstart. Teamsjef er den firedoble verdensmesteren Tommi Mäkinen. Teamet har sin base i Finland, men får solid støtte fra Toyota Motorsport i Köln og fra hovedkontoret i Japan. En viktig årsak til at Toyota nå satser på rally etter et fravær på 17 år, er styreformann Akio Toyodas interesse for motorsport. Han er selv en aktiv racerfører med flere besøk på blant annet Nürburgring, og han kunne heller ikke vente da han satt seg bak rattet i WRC-bilen. Førerkabalen Det har vært en dårlig skjult hemmelighet at også Esapekka Lappi hadde signert for Toyota WRC. Lappi vant årets WRC2-mesterskap og er ansett som en av de mest lovende førerne for fremtiden. Han er en del av norske Even Management som også har Andreas Mikkelsen i stallen. Dette var kjent da vi satte oss på flyet til Helsinki i morges, men vi hadde fortsatt et håp om å se en nordmann i Toyota – det er jo foreløpig ikke kjent hva verken Andreas Mikkelsen eller Mads Østberg skal gjøre neste sesong. Sett med norske øyne ble dagens presentasjon dermed en skuffelse – førstefører i Toyota WRC blir Mikkelsens kollega fra Volkswagen Motorsport – Jari-Matti Latvala. Dermed satser Toyota på et helfinsk team hvilket mange har svært vanskelig for å forstå. Og unge Lappi som hadde signert kontrakt som fører, er plutselig blitt testfører etter at Latvala kom til teamet, men vi regner med at det ikke tar lang tid før Toyota har en tredje bil klar til konkurranse slik at Lappi får kjørt deler av sesongen. Klar til sesongstart? Latvala kom direkte fra test i Frankrike til presentasjonen i Helsinki, og på spørsmål om hvordan bilen fungerte svarte han politisk korrekt: - Teamet jobber på spreng og gjør en fantastisk jobb, men Monte-Carlo er ikke langt unna. I går ble det også kjent at Ford har signert Sebatien Ogier som førstefører sammen med Ott Tänak. Hyundai har signert sine tre førere, og dermed venter vi kun offisiell informasjon fra Citroën som også sies å ha sine seter besatt. Dermed brenner det et blått lys for de to norske WRC-førerne når påmeldingsfristen for team går ut før helgen. Vi har informasjon fra kilder nær de norske førerne om at et privat team jobber med finansieringen for å overta Volkswagens nye Polo-modeller som er klare til bruk. Det blir en spennende å følge utviklingen gjennom uken, og snart får vi også den offisielle startlisten i Rally Monte-Carlo. PS! I dag må man nok opp i rundt 200 hester for å kunne kalles «hot hatch», og trolig blir T Sport betegnelsen erstattet med Gazoo, eller kanskje de får kalle den WRC?
|