Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opels prising av elektriske Ampara-e til 289.900 kroner (299.900 kroner inkludert levering) er så oppsiktsvekkende at prisen i kombinasjon med inntil 500 km rekkevidde kommer til å ta nattesøvnen fra de viktigste konkurrentene. Med 60 kWh batteripakke dobler Opel reell rekkevidde (når Tesla holdes utenfor) sammenliknet med flere av konkurrentene, og setter standarden for hvor langt det skal være mulig å kjøre med en elektrisk bil før den må lades. Først til Norge 289.900 kroner er ingen fra-pris på Ampera-e. Nei, bilen kommer fullspekket til Norge i juni. Kun komfortpakke med Bose-anlegg, skinnseter og oppvarmede bakseter (kr. 16.900 kroner), og førerassistentpakke med automatisk skiltgjenkjenning, blindsone- og filskiftvarsling, ryggekamera og avansert lukeparkering (12.900 kroner) kommer i tillegg for dem som vil ha alt. Og når «alt» legges til er prisen omtrent på krona den samme som Opels forhandlere i lang tid har logget bestillinger på bilen til uten at prisen var klar. Det eneste som redder elbilkonkurrentene i 2017 vil være Opels begrensede leveringsmuligheter. Opel Ampera-e samproduseres med Chevrolet Bolt i Detroit, og GM har ikke sagt noe om hvor mange biler de har kapasitet til å bygge i 2017. Kapasiteten er sannsynligvis langt lavere enn det norske markedet kan absorbere. Begrenset kapasitet – Produksjonen planlegges og tildeles måned for måned og uke for uke, og vi forventer at alle som per 13. desember har bestilt bil kan regne med at den vil bli produsert i 2017, sier Bernt G. Jessen, Opels administrerende direktør i Norge. 2500 biler? Siden 2000 - 2500 biler utgjør under ti prosent av forventet elbilsalg neste år, gir det konkurrentene mulighet til å tilpasse seg. Det er tross alt bare et begrenset antall kunder som er villig til å vente mer enn ett år på en ny bil, og innen Opel har skrudd produksjonen nok opp til å dekke etterspørselen bare i Norge, er Tesla på plass med Model 3, som får omtrent samme rekkevidde som Opel Ampera-e. At GM/Opel ikke har lansert en helelektrisk bil tidligere, henger naturligvis sammen med merkets karakter. Dette er prisømfintlige folkebiler, og elbiler er dyre alle andre steder enn i Norge. Prisfall på battericeller De siste tre årene er celleprisen mer enn halvert, og den faller fortsatt. Til sammenlikning koster Chevrolet Bolt i USA 30.000 dollar (når incentiver er trukket fra) + moms som varierer fra stat til stat. Det betyr i praksis at GM/Opel ikke gir bilen noe påslag til Norge. Opel Ampera-e lanseres i Norge med det meste av utstyr du forventer i en moderne bil. Omfattende utstyrt Opel oppgir rekkevidden til 500 kilometer etter dagens gjeldende målemetode (NEDC). Denne erstattes av en ny måte å måle forbruk/utslipp/rekkevidde på til høsten (WLTP). Etter den nye normen kjører Ampera-e 380 km før den må lades. Norsk kulde vil redusere kjørelengden ytterligere, men neppe særlig under 300 km. Se komplett pris- og utstyrsliste for Opel Ampera-e
*Rekkevidde: NEDC. Kilde: OFV
|