Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selvsagt er ny 5-serie hovedattraksjonen på BMW-standen i Detroit neste måned. Men for ikke bare å vise det samme som vi har sett i Europa, har de med seg et par nye drivlinjevarianter til USA. Les: Vår prøvekjøring av nye BMW 5-serie Mest spennende sett med norske øyne er 530e iPerformance. Den ladbare hybriden blir nærmest avgiftsfri i Norge, og kan derfor godt bli den rimeligste varianten i 5-serien. I så fall vil det være dumt å velge noe annet, for jeg kan nesten garantere at du aldri har fått så mye 5-serie for pengene som du gjør her. Drivlinjen er den samme som i 330e iPerformance – en 2,0-liters bensinmotor med 184 hk og 320 Nm kombinert med en elmotor på 95 hk / 250 Nm. Det gir en maksimal samlet effekt på 252 hk og et dreiemoment på 420 Newtonmeter. BMW skilter med aks-tid på 6,2 sekunder og toppfart på 235 km/t. De opererer med et snittforbruk etter NEDC-syklusen på 0,19 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på44 gram per kilometer. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 50 kilometer, mens 330e har oppgitt 40 km. Differansen skyldes at batterikapasiteten er økt fra 7,6 kWh til 9,2 kWh. Da vi kjørte 330e i Bil-test i sommer, oppnådde vi 62,5 % av oppgitt kjørelengde, så rundt 30 km er nok realistisk for 530e en norsk sommerdag. Muskelbil Motoren er god for 462 hester og et dreiemoment på 650 Newtonmeter allerede fra 1800 omdreininger. Det betyr null til hundre på fire blank og toppfart på 250 km/t. Du får sikkert fjernet den elektroniske sperren om du insisterer. Vi er allerede lovet priser på nye 5-serien fra 478.000 kroner. Det skal bli spennende å se hvordan 530e iPerformance kommer ut når den er ferdig kalkulert med norske avgifter. Bilen er på plass i Europa i mars, men vi blir ikke forundret om den skulle utløse en viss venteliste slik en del andre BMWer med stikkontakt har gjort de siste årene.
|