img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Dette er Android Auto
Dette er 10 grunner til at vi gleder oss til en Norges-introduksjon av Android Auto … og noen grunner til at vi håper på forbedringer.

Android Auto er foreløpig ikke lansert i Norge (og Google vil ikke si noe om en konkret lanseringsdato), men vi håper det ikke er lenge til.

Jeg har allerede fått lekt meg litt med Android Auto (det meste er mulig med litt triksing), og her er 10 grunner til at vi gleder oss til Android Auto lanseres i Norge – og noen forbedringspunkter de gjerne kan jobbe med inntil den dagen kommer:

1: Du har det alltid med deg. Android Auto kjøres rett fra telefonen, og skjermen i bilen blir nettopp bare det; en skjerm. Alt som foregår er det telefonen som styrer, selv om du trykker på skjermen (eller bruker en sentral styreenhet à la BMWs iDrive eller Audis MMI og så videre). Det betyr at alle endringer, alle favoritter og alle apper du ønsker å bruke i en bil, også blir å finne i neste – så lenge du ikke har byttet telefon i mellomtiden.

Det betyr videre at flere av favorittappene dine også kan brukes i bilen – enten det er Spotify eller en podkast-app.

2: Det er likt overalt. Siden det er telefonen som kontrollerer alt, vil gjenkjennelsesfaktoren være veldig høy. Tar du telefonen med deg til neste bil vil grensesnittet, valgene, fargene – ja, alt, faktisk – være helt identisk i neste bil. Det eneste som kan variere er nettopp om bilen har berøringsskjerm eller en sentral styreenhet. AA fungerer uansett på samme måte.

3: Det er billig. Telefonen har du jo alltid med deg uansett, så det er ingen ekstra kostnad. Og implementeringen i biler er billig sammenlignet med full navigasjon. Eksempel: Til en Audi A3 koster «smarttelefonpakke» 4660 kroner, som aktiverer både Apple Carplay og Android Auto. Billigste navigasjonspakke koster 17.180 kroner! Riktignok inngår da smarttelefon-funksjonene …

Det betyr også at det blir veldig lav terskel for å integrere smarttelefongrensesnitt i billigere biler – biler hvor kundene normalt ikke kjøper originalmontert navigasjon.

4: Det er enkelt. Grensesnittet til Android Auto er enkelt og oversiktlig, med store og tydelige knapper og valg. Samtidig responderer det raskt og de grafiske overgangene flyter godt. De som er vant til å bruke en Android-telefon kjenner seg igjen i flere ting, selv om grensesnittet er ganske annerledes.

5: Det er potensielt veldig tilpasningsdyktig. Android er kjent for å kunne tilpasses veldig detaljert. Ikke bare kan bakgrunnsbilder og skrifttyper endres, men hele ikon-sett og grensesnitt for navigering av operativsystemet kan endres. Dette er langt mer enn hva for eksempel iOS (iPhone) og Windows tillater, og på sikt vil dette kanskje bety at man kan tilpasse sin Android Auto-opplevelse i stor grad.

6: «Alle» bruker det. Android Auto har, sammen med Apple Carplay, raskt blitt en etablert standard. Ikke bare har bilprodusentene kastet seg på, men også tredjepartsleverandører av multimedieløsninger er på ballen, som for eksempel Pioneer, Alpine og Sony. Og de bilmerkene som ikke støtter dette enda henger allerede bakpå, med tanke på hvor mange som faktisk gjør det.

Det er dessuten enkelt å implementere for produsentene; alt som trengs er en USB-inngang og tillatelse til at telefonen kan bruke skjerm, mikrofon og høyttalere, og så er man i gang. Rattknapper fungerer også med AA.

7: Det har en naturlig konkurrent i Apple Carplay. Konkurranse er bra. Apple Carplay har et helt annet grensesnitt enn Android Auto, og ligner (naturlig nok) mye mer på iOS-enheter ellers. Der AA har en dynamisk forside bestående av nylig oppslåtte adresser, lydavspiller, lokal værmelding og diverse annet, er Carplay-forsiden statisk bestående av det velkjente rutenettet med ikoner slik vi kjenner det fra iPhone-hjemskjermen.

8: Det kan brukes selv uten å kobles til bilen. Har du ikke en bil med Android Auto-funksjon er du likevel ikke fortapt. For tjenesten fungerer likevel. Riktignok er du begrenset til telefonens skjerm – men med telefoner store som flate murstein, er det i mange tilfeller telefonen som har større skjerm enn bilen …

Med en holder i dashbordet eller frontruta, er det bare å starte appen, så får man Auto-opplevelsen likevel. Det betyr ekstra stor skrift, større knapper og ikoner og et grensesnitt som ligner på det man opplever i Android Auto-klargjorte biler.

9: Det bruker Googles tjenester, som kart og stemmegjenkjenning. Google har et vell av tjenester. Søkemotoren, hvor alt startet, er bare en liten del av det svære tilbudet selskapet har å by på. Blant de mest kjente er nok Google Maps. Med sanntidsinformasjon om trafikkforhold, smarte rutevalg og veldig oppdaterte kart er Google Maps blant de aller beste karttjenestene på markedet.

De senere årene har også Google brukt mye tid på stemmefunksjoner. Med den siste oppdateringen til Android Auto er det nok å si «OK, Google», fulgt av det du ønsker å få utført. Foreløpig bare på engelsk, ettersom AA altså ikke er lansert i Norge.

10: Det vil kontinuerlig forbedres og oppgraderes – kanskje til og med gratis! Har du en litt tilårskommen bil med integrert navigasjonssystem, kan det hende du har kommet borti utdaterte kart. Veier som ikke eksisterer lenger, eller er avstengt. Nye veier som har kommet til. Navneendringer på gater. Liste over interessepunkt som ikke stemmer med virkeligheten …

Disse bekymringene trenger man ikke tenke på når det gjelder Android Auto. Google Maps har alltid siste utgave av kartene, og hele Android Auto vil oppdateres kontinuerlig fremover, og det er ingen grunn til å tro at det ikke vil forbli gratis også i fremtiden.

OK, det var ti grunner til at Android Auto (og Apple Carplay, for så vidt!) kan bli det neste store på multimediefronten. Men det er noen ulemper og forbedringspotensialer også. Her er fem:

1: Begrenser seg fort når bilen er i bevegelse. Så fort bilen er i bevegelse er det flere sperrer som aktiveres i Android Auto. Å bla i spillelister i Spotify, for eksempel, går ikke. Da får man feilmelding om at denne funksjonen ikke er tilgjengelig mens bilen er i fart. Navigasjonsdelen er også begrenset, og det er ikke mulig å legge inn en ny destinasjon i fart. Dette blir for stramt etter min mening.

2: Krever kabel. AA fungerer foreløpig ikke trådløst. Det er nok hovedsakelig fordi Bluetooth-standarden, som oftest kobler telefon og bil sammen, ikke har båndbredden til å kunne håndtere både et flytende skjermbilde og lyd samtidig. En fordel med kabel er at telefonen ikke mister strøm underveis, men med flere og flere biler utstyr med trådløs telefonlader, gleder jeg meg til trådløs Android Auto.

3: Det tar tid før alle appene er Auto-sertifisert. For at forskjellige apper skal kunne brukes i Android Auto må de sertifiseres for slik bruk. Foreløpig er for eksempel ikke Tidal klargjort for AA. Alle musikk- og andre lydapper bruker samme grensesnitt for navigering, så man trenger ikke bekymre seg for at Spotify skal oppleves dramatisk forskjellig fra en podkast-app.

4: Ikke så tilpasningsdyktig som Android er kjent for å være. Enn så lenge er Android Auto ganske låst grafisk. Bakgrunnsbilder, farger, listevalg på forsiden – alt dette er gitt fra telefonen. Det er ingenting man selv kan endre her. Med tiden kan dette fort endre seg, men foreløpig vil over gjennomsnittet avanserte Android-brukere kanskje føle seg litt låst av Auto.

5: Kan potensielt bruke mye datatrafikk. Dersom du bruker AA til å streame nettradio, podkaster eller musikk, kan det fort gå en del datatrafikk. Sørg for å vite hvor stor datakvote du har på abonnementet ditt, og bruk en data-app (mange telefoner har dette fra fabrikk) for å sjekke hvor mye som har gått. Å overskride datamengden kan bli dyrt.

PS: Mye av dette kan overføres til Apple Carplay også - men siden det var en Android-telefon i lomma mi, og muligheten bød seg nå, ble hovedfokuset på Google-systemet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer