Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I Sverige er nå AGA gass, en del av Linde-konsernet, i gang med et opplegg der de lærer sjåfører opp i defensiv kjøring. En del av undervisningen er et virkelig tilbud på en velt. – Her hos oss har vi en visjon om null ulykker, forteller Lars Johansson. Han er flåtesjef for AGA, region Nord Europa. – Hver ulykke er en for mye, og siden vi også frakter farlig gods kan konsekvensene av ulykker med våre biler – ikke minst en velt – få meget alvorlige konsekvenser, fortsetter Johansson. Kjører med "støttehjul" Men her velter ingen. Øvelsen skjer på en nedlagt flystripe ikke langt fra Södertälje, der AGA har laget et testområde sammen med Scania. Scania har utstyrt to biler med sidehjul som tillater kjøring langt over grensen, uten at det samtidig går over grensen. Nesten alle velteulykker skyldes menneskelig svikt. Manglende kunnskap, manglende oppmerksomhet, manglende rutine. For høy fart og for skarpe svinger kan godt være årsak, og da hender ulykken ofte fortere enn sjåføren klare å korrigere. Får en vekker – Dette var virkelig en vekker, forteller Tobias Attorps, en av dem som kjører tankbil for AGA. – Virkelig å føle hva det vil si å være i ferd med å velte – jeg måtte tvinge meg selv til ikke å ta alle de forholdsregler jeg vanligvis tar, for å provosere frem det som kunne blitt en ulykke, sier han. – På denne måten får sjåførene en meget bedre forståelse av den underliggende risikoen når man kjører – og hva som kan gjøres for å eliminere den, sier Jörgen Kalénius – en av Scanias sjåfør-coacher.
|