Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var selvfølgelig på Consumer Electronics Show (CES) det skjedde. Det var der Faraday Future egentlig debuterte i fjor, med sin eventyrlige FF Zero1 konsept. Så vidt jeg husker brukte jeg den gang en laaang spalte og 50 bilder på å fortelle dere at egentlig hadde jeg ikke noe å fortelle. Et steg videre Men de som var der forteller om en langdryg, 90 minutters egofest, der de som holdt ut fikk beskjed om at dette var ikke en elbil, men «en helt ny art» og at nå var de klare til, ikke å reformere men, å «reformatere hele bilindustrien» takket være den nye bilens «multifasetterte disruption-egenskaper». Premierenerver? Etter fem minutters fikling prøvde han igjen – 20 sekunder og bilen trillet fem meter fremover. Det er ikke uvanlig at ting går gæ’ernt, men i denne selvopptatte, selvsentrerte forestillingen ble det hele svært fjottete – forteller mine kilder. Jias hovedinteresser heter LeEco, som også står bak andre av de siste tider elbil-flipper, og det er meget som tyder på at han ikke lenger er nr. 17 på Bloomberg-listen over Kinas rikeste. (saken fortsetter) Pengesluk En rekke kinesiske kjendiser som har investert har åpenbart brent seg, og selv om de sa mye under CES-lanseringen, kunne de ikke si noe om fabrikken annet enn at «vi er snart i gang med fase to av byggingen». Men så var det bilen da. «Banker» Tesla Aksen er kjappere også, 2,39 sekunder – forteller de – til 100, etter en langdryg drag-øvelse på scenen. Hvor viktig det er, kan man spørre om. Tesla sier 2,4. Med andre ord: den nye er 0,01 sekund raskere! Egentlig syns jeg 200 kW hurtigladere høres mer imponerende ut enn 783 kW fra motorene (1050 hk). Og selvfølgelig er den stappfull av selvkjørende egenskaper og alle de på-nett muligheter du kan tenke deg, og sikkert enda noen i tillegg. Faraday-folkene sier at de har fått 1940 nye patenter siden de ble grunnlagt i 2014. Og de fleste finnes i bilen. Jeg skal bruke litt mer tid på å se på designen og interiøret, men foreløpig er den åpenbare konklusjonen at selv om bilen er imponerende, er virkeligheten som omgir den uvanlig tåkete, og måten de forsøkte å fortelle historien på, var ikke den som fenget mest.
|