Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 5-2016. Plutselig var den Avantime-inspirerte designen erstattet med noe langt mer konvensjonelt – og særlig hekken utstrålte ikke lenger en «joie de vivre». For den tradisjonelle Renault-fansen var dette godt mottatt, og for de som faktisk eide begge generasjonene, ble den økte kvaliteten på bilen enda bedre mottatt. Men nå, som bruktbil, er det først og fremst valuta for pengene som bør stå øverst på agendaen for de som vurderer en bil i denne klassen. Renault har ikke det beste ryktet på seg, og det kommer som regel bruktbilkjøperne til gode – spesielt dersom ryktet er dårligere enn bilen. For Megane betyr det at førstegangseierne av bilen har måttet tåle et saftig verditap på bilen. Nå, som bruktbil, koster en Megane langt mindre enn en tilsvarende Golf – kanskje så mye som 35 prosent mindre. Også på driftskostnader scorer Megane høyt. Dieselmotorene er drivstoffgjerrige maskiner, men som heller ikke føles altfor late. «Bare» diesel I Norge dreier bruktbilutvalget seg i veldig stor grad om diesel. Av de 65 tilgjengelige Megane III som i skrivende stund er tilgjengelig på BilNorges bruktbilsøk, er 64 av dem dieselmotorisert. Automatgir var tilgjengelig også for dieselmotorene. Det var det nok ikke alle konkurrentene som kunne tilby, men for Meganes del ble det populært nok til at det ikke bør by på store problemer å finne et godt eksemplar med diesel og automat på bruktmarkedet. Renault har, i likhet med franske biler ellers, et komfortrykte. Men Megane har alltid hatt en liten snert i kjøreegenskapene som gjør den litt morsom å kjøre – selv med liten motor. I en test fra Bil nummer 6/2009 kommenterer testpanelet nettopp at Megane blander komfort og sportslighet på en fortreffelig måte – og sammenligner den til og med med Ford Focus på kjøredynamikk. Det er ikke verst. Og at Renault kan sportslige kjøreegenskaper når de virkelig vil, det skal ingen ta fra dem; Renaultsport-utgavene av Megane har siden andre generasjon vært unisont hyllet. Utstyrsnivået kan også være høyt på Megane. Renault var faktisk ganske tidlig ute med originalmontert TomTom navigasjonsanlegg – som ble styrt av en sentral kontrollenhet ved siden av håndbrekket; à la løsningen til premiumbiler. Det er en funksjon Renault får liten ære for, men som jeg gjerne vil løfte frem. Instrumentpanelet er delvis digitalt, delvis analogt. Uvant, men ganske logisk i bruk. Og i god Renault-ånd; Megane III scoret naturligvis fem stjerner i Euro NCAP-testen. Dekra skriver at Megane III «ikke viser spesielle svakheter», og at den «scorer høyt på biler med høy kjørelengde». Det betyr likevel ikke at Megane III ikke har noe en bør se opp for. Dieselmotorer som har vært mye småkjørt kan fort gi feilmelding på avgassmålingene. Sjekk også at elektronikken generelt fungerer; trykk alle knapper, prøv alle funksjoner før et eventuelt kjøp. PS: Megane III kom også som en sedan-modell, under navnet Fluence. Noen eksemplarer av disse fant etter hvert veien til Norge – som Fluence Z.E., en ren elbil. -- Dette skrev vi: Bil 6/2009 Bil 11/2011 -- Motor Effekt Drivlinje Forbruk Fart Bagasjeromsvolum Dimensjoner (LxBxH) -- Bruktbilutvalg: Sjekk BilNorges bruktbilsøk for å se hvor mange Renault Megane som er til salgs hos norske merkeforhandlere.
|