img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Da Megane ble voksen
BRUKTBIL: Ikke like sjokkerende som forgjengeren – men desto enklere å leve med. Renault Megane III kan være et lite bruktbilkupp.

Først publisert i Bil 5-2016.

Sjokkfaktoren fra forrige generasjon Megane – du vet; den med rumpa – forsvant raskt med denne generasjonen, den tredje i rekka, Megane, introdusert i 2008.

Plutselig var den Avantime-inspirerte designen erstattet med noe langt mer konvensjonelt – og særlig hekken utstrålte ikke lenger en «joie de vivre».

For den tradisjonelle Renault-fansen var dette godt mottatt, og for de som faktisk eide begge generasjonene, ble den økte kvaliteten på bilen enda bedre mottatt.

Men nå, som bruktbil, er det først og fremst valuta for pengene som bør stå øverst på agendaen for de som vurderer en bil i denne klassen. Renault har ikke det beste ryktet på seg, og det kommer som regel bruktbilkjøperne til gode – spesielt dersom ryktet er dårligere enn bilen.

For Megane betyr det at førstegangseierne av bilen har måttet tåle et saftig verditap på bilen. Nå, som bruktbil, koster en Megane langt mindre enn en tilsvarende Golf – kanskje så mye som 35 prosent mindre.

Også på driftskostnader scorer Megane høyt. Dieselmotorene er drivstoffgjerrige maskiner, men som heller ikke føles altfor late.

«Bare» diesel

I Norge dreier bruktbilutvalget seg i veldig stor grad om diesel. Av de 65 tilgjengelige Megane III som i skrivende stund er tilgjengelig på BilNorges bruktbilsøk, er 64 av dem dieselmotorisert.

Automatgir var tilgjengelig også for dieselmotorene. Det var det nok ikke alle konkurrentene som kunne tilby, men for Meganes del ble det populært nok til at det ikke bør by på store problemer å finne et godt eksemplar med diesel og automat på bruktmarkedet.

Renault har, i likhet med franske biler ellers, et komfortrykte. Men Megane har alltid hatt en liten snert i kjøreegenskapene som gjør den litt morsom å kjøre – selv med liten motor.

I en test fra Bil nummer 6/2009 kommenterer testpanelet nettopp at Megane blander komfort og sportslighet på en fortreffelig måte – og sammenligner den til og med med Ford Focus på kjøredynamikk. Det er ikke verst.

Og at Renault kan sportslige kjøreegenskaper når de virkelig vil, det skal ingen ta fra dem; Renaultsport-utgavene av Megane har siden andre generasjon vært unisont hyllet.

Bedre interiør
Et av områdene generasjon tre virkelig fikk seg et løft fra forgjengeren er på interiør. Materialkvaliteten ligger omtrent på Golf-nivå; myk dashbordplastikk og jevnt god knappefølelse fra vindusheiser til klimaanlegg.

Utstyrsnivået kan også være høyt på Megane. Renault var faktisk ganske tidlig ute med originalmontert TomTom navigasjonsanlegg – som ble styrt av en sentral kontrollenhet ved siden av håndbrekket; à la løsningen til premiumbiler.

Det er en funksjon Renault får liten ære for, men som jeg gjerne vil løfte frem.

Instrumentpanelet er delvis digitalt, delvis analogt. Uvant, men ganske logisk i bruk.

Og i god Renault-ånd; Megane III scoret naturligvis fem stjerner i Euro NCAP-testen.

God kvalitet
Kvalitetsmessig var Megane III langt foran sin forgjenger. Der Megane II scoret dårligere enn snittet på nesten alle punkter i Dekra sin vurdering, scorer Megane III bedre på nesten alle punkter. Sterkt.

Dekra skriver at Megane III «ikke viser spesielle svakheter», og at den «scorer høyt på biler med høy kjørelengde».

Det betyr likevel ikke at Megane III ikke har noe en bør se opp for. Dieselmotorer som har vært mye småkjørt kan fort gi feilmelding på avgassmålingene. Sjekk også at elektronikken generelt fungerer; trykk alle knapper, prøv alle funksjoner før et eventuelt kjøp.

PS: Megane III kom også som en sedan-modell, under navnet Fluence. Noen eksemplarer av disse fant etter hvert veien til Norge – som Fluence Z.E., en ren elbil. 

--

Dette skrev vi:

Bil 6/2009
Til tross for en liten motor [1,5 dCi, 90 hk], er den faktisk underholdende å kjøre når den får noe å bryne seg på. Dette har man klart å gjøre uten at det går utover komforten. Dermed har man klart å kombinere to egenskaper som ofte blir enten eller i denne type biler.

Bil 11/2011
Renault sliter fortsatt med et litt frynsete rykte.  Som nybil har imidlertid Mégane ingen tegn som tyder på at den burde være noe spesielt dårligere enn andre konkurrenter. Pluss: Strålende motor, god bagasjeplass. Minus: Mange pussige franske løsninger og upresis girkasse.

--

Motor
1461 ccm R4, turbodiesel

Effekt
90 hk/200 Nm

Drivlinje
5M, forhjulsdrift

Forbruk
045 l/mil, 118 g/km CO2

Fart
12,5 sek., toppfart 180 km/t

Bagasjeromsvolum
372 liter

Dimensjoner (LxBxH)
430x181x147 cm

--

Bruktbilutvalg: Sjekk BilNorges bruktbilsøk for å se hvor mange Renault Megane som er til salgs hos norske merkeforhandlere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer