Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 8/9-2016. I ettertid må nok Tiguan likevel sees på som en suksess fra Wolfsburg. Først nå, åtte-ni år etter introduksjonen, kommer oppfølgeren, som du kan lese om i månedens stortest i bladet. I Norge ble Tiguan godt mottatt, og i Europa har modellen solgt godt over en million eksemplarer siden introduksjonen i 2007. Selv om Tiguan åpnet et nytt marked for Volkswagen, var det ingen overraskelser å finne i Tiguan. Det meste ble plukket rett fra samlebåndet. Både plattform, motorer og drivlinjer er hentet fra Golf, og interiøret var som tatt rett ut fra Golf Plus. Tiguan fikk flere oppfriskninger og oppdateringer i løpet av sin levetid, hvor den mest omfattende ansiktsløftingen kom i 2011. Motor og drivverk Selve «folkebilen» i Norge var nok 140-hesters dieselmotor, med 4Motion firehjulsdrift. Gjerne også DSG-automat. En del 110-hestere med manuell kasse og forhjulsdrift er også å finne på bruktmarkedet – men strengt tatt finnes det ikke mange grunner for å velge sistnevnte foran en med 4Motion og mer krefter. Det er så mange å velge i der ute, at det bør være fullt mulig å gjøre et godt kjøp på en godt utstyrt firehjulsdreven Tiguan. Spesifikasjonstips? I tillegg til 4Motion vil DSG være et stort pluss for mange. Skinnseter og automatisk klimaanlegg er også verdt å se etter, og hengerfeste burde også være på plass i en slik bil. Og sjekk at bilen har DAB+-radio! De aller fleste bilene er i en eller annen nyanse av grått. Som sagt; forutsigbart. Litt førerstøtte På kjekt-å-ha-listen kan vi jo nevne navigasjonsanlegg, xenon-lys og aktiv støtdemperregulering – og for noen er R-Line-pakken viktig, med litt styling, store felger og logoer her og der. Det som må kalles «toppmodellen» for Tiguan er nok 184-hesters diesel med 4Motion og DSG – men denne er det ikke mange av på bruktmarkedet. Noen 177-hestere er tilgjengelig, og ellers er det 140- og 150-hesteren (150 etter facelift) som gjelder. Du har kanskje lest om Volkswagens rustproblematikk i mediene denne våren, et tema som dukket opp både gjennom eksponering av enkeltsaker og en rapport utført av svenske Swerea. I Swerea-rapporten var ikke Tiguan med, men Golf og Passat fikk dommen. Det var Passat det gikk verst ut over. Golf var omtrentlig gjennomsnittlig. Gjennomsnittlig kvalitet Kvaliteten ellers på Tiguan regnes som gjennomsnittlig. Dekra rangerer de fleste kategorier som jevnt med konkurrentene, og varsler om problemer med fukt i lykter og over gjennomsnittlig slitasje på bremser. DSG-kassa i Tiguan har vært gjenstand for en større tilbakekalling på verdensbasis, for å bytte girolja. -- Dette skrev vi: BilNorge.no 3/6/2011 Bil 12/2007 -- Motor Effekt Drivlinje Forbruk Fart Bagasjeromsvolum Dimensjoner (L/B/H) -- Understell: Motor: Interiør: Fronrute:
|