Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 11-2016. Utviklingen i elbilsalget har nok ikke gått helt slik som mange hadde forventet. Så langt i år er salget 17 prosent lavere enn i fjor. Nøyaktig hvorfor dette har skjedd er ikke godt å si, men det er nok flere grunner. Salget av ladbare hybrider har tatt helt av (nesten tredobling fra i fjor), og antallet nyheter på elbilmarkedet i år har vært lavt. Tesla Model X er den største nyheten, men den har så vidt sneket seg inn på registreringsstatistikken – mens Hyundai Ioniq er på vei ut i butikkene nå om dagen. Det er med andre ord håp for at elbilsalget kan ta seg litt opp igjen. Bruktmarkedet, derimot, det flommer over av elbiler. e-Golf, Tesla, Citro-Mitsu-Peugeotene og naturligvis Nissan Leaf. Leaf landet på norsk jord i 2011, året etter at bilen ble introdusert på det japanske hjemmemarkedet og i USA. Det første året ble det solgt 373 Leaf – og året etter begynte rushet. 2298 biler året etter ble deretter til 4781 i toppåret 2014. Det var nok til å gjøre Leaf til Norges tredje mest solgte bil det året, noe som i tur skapte overskrifter verden over, og virkelig befestet Norges posisjon som verdens elbil-land nummer en. Ta med i regnestykket at det er tatt inn flere tusen bruktimporterte biler også, så er det ikke vanskelig å skjønne at det er et betydelig bruktmarked for den populære elbilen.
Pass opp for USA-biler Det ble også tatt inn et visst antall Leaf fra USA. I utgangspunktet er bilene like, men det er et par ting som gjør at man bør tenke seg om en ekstra gang før man velger en USA-importert Leaf kontra en norsk eller europeisk utgave. CarWings, systemet som gjør at bilen er tilkoblet telefonnettet fungerer ikke, og radioen er på amerikansk vis programmert til å kun fungere med «oddetalls-frekvenser» på FM-nettet. Nå stenger (sannsynligvis) FM-nettet om ikke lenge, men DAB kan du se langt etter på amerikanske biler. Navigasjonen inneholder heller ikke europeiske kart. Mer kritisk er det kanskje at garantien på bilen bortfaller dersom bilen registreres ut av USA. Det kan med andre ord være like greit å gå for en europeisk utgave – og kanskje aller helst en norsk utgave med batterivarmer, rattvarme og setevarmere, noe som ikke var på utstyrslista til for eksempel franske biler.
God kvalitet Leaf var en slags pionér på markedet. Den var ikke den første elbilen, ei heller spesielt revolusjonerende i seg selv, men den var den første elbilen som virkelig fungerte som familiens eneste bil, med plass og rekkevidde nok for veldig mange. Det betød også at en del var usikre på hvordan Leaf ville holde seg med årene. Nå kan vi si at den tekniske kvaliteten til Leaf er det lite å utsette på. Sammenlignet med «fossile» biler, har elbiler langt færre mekaniske og bevegelige deler – ting som trenger vedlikehold, med andre ord. Elmotorene har fungert veldig bra, og batteripakkene har vist seg å være like holdbar som Nissan har lovet. Når det er sagt; ta en batteridiagnose på bilen du tenker på å kjøpe. Alle Nissan-verksted kan gjøre det. Det tar litt tid, siden batteriet skal lades helt ut og opp igjen, men gir en komplett status på hvor mye kapasitet batteriet har sammenlignet med da det var nytt. Blant de få feilene Leaf-eiere har opplevd går det (ironisk nok) på det elektriske systemet – men ikke drivlinjen. Lys, infotainment og 12 volts-batteri er kommentarer som går igjen. Leaf-eiere blant leserne til det britiske forbrukerbladet Auto Express rangerer Nissan Leaf som den 12. beste bilen på markedet, uansett klasse, og eiertilbakemeldinger til carbuyer.co.uk viser at de fleste ville anbefalt en Leaf til venner og bekjente. Gjennom årene har Leaf blitt oppgradert jevnlig. Dette inkluderer blant annet batteripakken for ekstra rekkevidde. -- Dette skrev vi: Bil 8/9 2013 Bil 11 2014 -- Motor Effekt Drivlinje Rekkevidde Fart Bagasjeromsvolum Dimensjoner (L/B/H) *: Avhengig av årsmodell -- (lykter) («motor») (interiør) (generelt)
|