Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Rekken av BMWs innovasjoner som de har tatt med seg fra München til CES-messen i Las Vegas, er laaang. Og den strekker seg fra en skikkelig nyhet, som du skal få levert med den nye 5-Serien din allerede i februar, til noe som ligger så langt frem at ingen forsøker seg på en dato. Den som ligger aller nærmest er Remote 3D View, som ble vist i prototypeform på denne utstillingen i fjor. Her kobler man bilens Surround View med BMW ConnectedDrive. Resultatet er at du kan holde øye med bilen din på smartfonen, uansett hvor langt unna bilen du er. Det er denne tjenesten som er oppe fra februar i år. På 5-Serien. Det dukker opp antydninger av andre utvidelser av ConnectedDrive-programmet også, og selvfølgelig alt det nye av alle krykkene som ligger under BMW Connected-paraplyen, som iDrive, talekontroll og de kontrollfunksjonene som skjønner deg hvis du gir dem fingeren eller veiver med venstre knyttneve. Gesture control heter det i Nevada. De har en 5-Serie gående der som gir demo-turer til folk som ønsker å oppleve automatisert kjøring, der både lengde- og tverr-retningsoppgaver overlates til bilen. Det hele er en sterkt forbedret utgave av den BMW tilbyr i dag. Ulike samarbeidspartnere En annen mulighet som blir vist er samarbeidet med Amazon Prime Now, der du via Open Mobility Cloud (noen ganger misunner jeg islendingene veldig, de bruker som regel ikke mer enn tre minutter på å finne et eget ord for spesialiteter som disse) kan bestille en vare som så blir levert til deg på avtalt sted og til avtalt tid, på den ruten du er i ferd med å tilbakelegge nå. (saken fortsetter) Dessuten vil BMW også blande seg inn i hjemmelivet ditt også, via Connected Windows. Da får du opp på en vegg hjemme beskjed om hva du må forta deg, eller planlegge, når det gjelder din private mobilitet. Siden det hele er koblet opp mot bilen der ute i garasjen, går jeg ut fra at det dreier seg som automobilmobiliteten. Men – nok en gang – vi bruker mindre enn en time bak rattet hver dag, hva er det de maser med? Det er jo ikke livet vårt, inne i den boksen? Skulptur Punkt en. Den ser bra ut. Den representerer den type interiør som heller ikke IKEA (eller Nytt Rom – et av de beste bladene på norsk, uansett sjanger) ville ta avstand fra. (Selv om jeg kanskje ikke helt skjønner teppet under baksetet. Det ser ut som de gror broccoli der. Punkt to. Den inneholder masse spennende teknologi. «Lyd-teppe», for eksempel som gjør at dersom man ikke ønsker å ha en god samtale, kan enhver høre på sine reproduserte favoritter, lydbøker, rock, opera, uten å bli sjenert av andres favoritter. Passasjerene bak har store skjermer som kan bli brukt til video eller andre bildepresentasjoner, eller til å lage stemningslys. (saken fortsetter) Svevende Føreren bestiller kaldere luft ved å føre fingeren dit det ser ut som AC-kontroller befinner seg. Kameraer tracker bevegelsene, og når et valg er gjort vil ultralyd-sendere generere en følelse av at man har trykket på en knapp. Vi får med andre ord tilbake taktile signaler som er helt fraværende på berøringsskjermer. Men, punkt tre og det aller viktigste: På gulvet, bak høyre forsete, har du faktisk en skikkelig bokhylle. Og, ikke bare det, på «i Inside Future»-skulpturen har de faktisk plassert en meter med trykte, gode, gammeldagse bøker. Går det an å gi oss et gladere og mer optimistisk syn på fremtiden?
|