Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I Paris kjører det rundt en rekke elektriske biler bygget spesielt for byens bildelingsprogram. Men her står ingen av de store produsentene bak. Imidlertid står mange av de store produsentene bak forskjellige bildelingsprogram, men der benytter de sine vanlige produksjonsmodeller. På CES dukket Honda opp med sitt NeuV-konsept (uttales noo-vee i fall du noensinne skulle møte en, navnet står for New Electric Urban Vehicle). Flerbruk NeuV er en toseters bil du skal kunne eie, men når du ikke bruker den smetter den tilbake til nettverket og plukker opp en annen som trenger transport, eller leverer strøm tilbake til strømnettet. – Vitsen er at bilen også skal ha en verdi for eieren, når han ikke bruker den, forklarte Mike Tsay, en av Hondas sjefdesignere ved R&D-avdelingen i USA. Selvfølgelig er også denne bilen utstyrt med kunstig intelligens, og den skal kunne lære alt om deg og måten du oppfører deg på, slik at den kan yte optimalt tilbake – hva nå det måtte bety. Den er også utstyrt med et elektrisk skateboard i bagasjerommet, som skal kunne gi deg en motorisert last-mile mulighet. (saken fortsetter) Smart betalingsløsning Den teknologien ble også vist på en prototype-motorsykkel, og alle som har fomlet etter vekslepenger med hansker og motorsykkeldress, vil vite at dette høres ut som en FremSkritt. Den samme motorsykkelen har også et assistent-system som gjør at det skal bli mye vanskeligere å miste sykkelen i en sving. Den er utstyrt med det samme selvbalanserende systemet som man finner i Hondas Segway-utfordrer, Uni-Cub. Balanse-egenskapen gjør også at du bare setter fra deg sykkelen, så blir den stående uten antydning til sidestøtte. Ren magi.
|