img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Generasjonsskiftet
BILTEST: Volvo V90 har mye å leve opp til. Derfor tok vi først med oss V70, bilen V90 erstatter, og deretter en V70-eier for hans syn på den nye modellen.

Først publisert i Bil 11-2016.

Det er sjelden en bilmodell gjennomgår en så omfattende forandring fra en generasjon til en annen. Men etter flere dager med Volvo V70 og etterkommeren V90 klarer jeg bare å finne én likhet: Den lille styrepinnen for å justere speilene med.

Bortsett fra det, er alt nytt. Linjeføring, motor og drivverk, interiør-layout – ja, til og med logoen og modellnavnet er endret.

Men Volvo har noen kjerneegenskaper de på en måte ikke «får lov til» å vike fra. Bilene skal være praktiske, komfortable og, ikke minst, klasseledende på sikkerhet. Hvordan klarer V90 å bære med seg arven?

Vi starter med en lengre tur med begge bilene, redaktør Skar og meg. Hopper frem og tilbake mellom de to, og finner litt ut av forskjellen kjøremessig.

V90 imponerer tidlig med sitt luftige og åpne interiør. De lyse fargene hjelper naturligvis på, men den enkle og ryddige designen innvendig er en åpenbaring i seg selv. Derimot får ørene våre noe å bryne seg på etter bare noen få kilometer.

Nei, det er ikke Bowers&Wilkins-lydanlegget som skurrer, men kjørestøyen. Særlig er dekkstøyen påtrengende i vårt testeksemplar, og faktisk støyer den mer enn V70-en vi har med oss.

Første minus i boka for V90 er notert.

Tung og trygg
Så er det V70 som står for tur. Jeg synes jo at den holder seg godt. Og isolert sett gjør den det. Materialvalgene innvendig er veldig gode, og kvalitetsnivået er høyt. Dette kjennes som en «ekte» Volvo. Litt tung, men komfortabel og trygg i alt den foretar seg.

Tilbake i V90 slår det meg at setene ha blitt enda bedre enn tidligere. Man sitter lavere, og justeringsmulighetene på denne topputstyrte testbilen er tilstrekkelig i alle retninger. Jeg savner kjølefunksjon, men bortsett fra det kan vi virkelig slå fast at Volvo har klart å holde i viktig tradisjon – setekomforten – i hevd.

Plutselig blir stolene i V70-en veldig høye og rare til sammenligning.

V90 er lett på foten, og 235 hestekrefter gjennom alle fire hjul fungerer veldig godt. Girkassa er kjapp, og motoren overraskende stillegående og responsiv. Motoren i V70-en gir mye mer lyd fra seg.

Oppvokst i Volvo
En ukes tid før vi skal ut og kjøre to generasjoner «herrgårdsvagn» treffer jeg en god venn, Martin, på fotballkamp. Martin er praktisk talt oppvokst i Volvoer, og da han jaktet familiebil for et års tid siden, endte valget naturligvis på en V70.

Hva kunne vel være mer naturlig enn å la Martin bli med på tur i V90? At han denne dagen har besøk av en kollega fra England gjorde ingenting. Nick skulle få bli med han og.

- Wow, dette var jo flott til Volvo å være!

Nick, som til vanlig kjører Audi SQ5 og Triumph TR4 i helgene, lar seg raskt imponere av Volvoens interiør.

Martin sitter bak rattet, Nick er i passasjersetet og meg selv er i baksetet.

- Dette er jo helt nytt. Jeg kjenner igjen enkelte elementer, men det er helt nytt, sier Martin.

Den store skjermen i dashbordet fascinerer ham naturligvis, all den tid han av yrke driver med infoskjermer, videokonferanse og visualiseringsløsninger.

- Det vil nok ta litt tid å sette seg inn i alt dette nye utstyret, sier Martin.

- Men førsteinntrykket er veldig bra.

Fire, fem, seks?
Martin drar på litt, kjenner litt på motorkraften, og Nick viser at han ikke er helt ukjent med Volvo han heller.

- Er det fem-sylindret motor fortsatt, eller er det sekser nå?

- Nei, det er firer, svarer jeg.

- Firer? Oi. Den er ikke verst denne dieselmotoren, altså, kommenterer Nick. Han er jo vant med V6-diesel fra sin Audi.

Martin er enig i at motoren er god. Det er krefter under panseret her, samtidig som den stille gangen gjør en god jobb med å maskere at denne bilen får mat fra den svarte pumpa.

Stop/start-funksjonen er de derimot ikke begeistret for. Ikke at den er spesielt ille i V90, tvert imot, det er hele konseptet de ikke liker.

- Og så må man faktisk deaktivere det hver gang man starter bilen, sukker Martin.

Vi kjører opp til Holmenkollen, viser engelskmannen litt av Oslo-naturen og stiller opp bilene ved siden av hverandre foran hoppbakken.

- Dette er ikke en vanlig dag på jobben for min del, altså.

Martin beroliger Nick, som er på besøk fra hovedkvarteret i England for å se hvordan det står til med den norske avdelingen i firmaet de to jobber for.

Men den naturlige poseringen til Martin foran kameraet gjør oss litt skeptisk. Ikke en vanlig dag, kanskje, men dette har han gjort før.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

LES VIDERE:

- Del 2


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer