Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 11-2016. De sto ved siden av hverandre i garasjen, begge var kupeer og begge var sølvgrå. Men omtrent der slutter likheten mellom Lexus RC 300h og Mercedes C200 Coupé. I komfortsonen Her er varme i rattet og kjøling i setene. Byggekvaliteten er høy, og pakken oppleves veldig gjennomført. Så vi bytter igjen. – Til å begynne med opplevde jeg styringen til Lexus litt lite presis, faktisk i retning dvask. Men milene langs den flere mil lange innsjøen retter opp noe av inntrykket, fortsetter Petter. Han kommer tross alt rett fra sin egen Alfa GTV, er i det daglige vant med å kjøre BMWs 7-serie og håndterer dermed ytterpunkter både på det sportslige og det komfortable. – Jeg liker også at rattet er rundt og ikke flatbanket i bunnen. Men hvor har alle hestene tatt veien? Det skal jo være 233 av dem her, men jeg har så langt ikke klart å vekke alle, sukker Petter. Turbo kontra hybrid Problemet er bare at Lexusen veier 275 kilo mer enn Mercedesen (1725 kilo mot 1450 kilo). 1,3 sekunder til 100 km/t skal det skille de to (7,3 sekunder for C200 og 8,6 sekunder for RC 300h). Sinke på autobahn Naturligvis er dette helt uten betydning i Norge, men biler av denne typen tas ofte på langtur, og gjerne sørover der det stedvis er lov å kjøre så fort man lyster. Akkurat denne lille detaljen tror jeg gjør at Lexus her har lite å fare med overfor dem som i utgangspunktet heier på tysk premium. OBS! LES VIDERE: - Del 2
|