Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var vel ingen som trodde at den QX Sport Inspiration som Infiniti viste på Beijing-utstillingen i fjor, ville bli satt i produksjon. Lengden alene, 460 cm, på 280 cm akselavstand antydet ganske klart at dette var en drøm. De overdrevne linjene bekreftet det. Men det var elementer i denne bilen som klart pekte fremover. Det var liksom ikke tvil om at dersom man tok en del av elementene derfra, ville resultatet kunne bli en ganske muskuløst utseende SUV. Og det bekreftet denne Nissan-filialen da de dro lakenet av sin QX50 Concept i Detroit i forrige uke. Slik den sto der, kan den ikke være mange endringer unna en produksjonsutgave. På høy tid Ingen kan krangle på de endringene som er foretatt. Den gamle bilen er forholdsvis gørrkjedelig. Den nye er sexy, full av overraskelser og ligger ikke altfor tett opptil storesøster, QX60. Interiøret er også litt mer overstadig enn det vi er vant til (kanskje et litt for sterkt uttrykk å si at jeg er vant til noe som helst fra Infiniti) fra denne kanten. Men alt kommando-verktøyet til de grader orientert mot føreren er ganske nytt, og stoler som heller i retning av klassiske Chesterfield- mønstre, er heller ikke vanlig. Autonom Jeg regner med at dette vil bli en av de første fra Alliansen som får konsernets ProPilot – deres utgave av selvkjørende egenskaper. Selvfølgelig, i første omgang, bare en assistent, men med muligheter til å overta hele jobben, forholdsvis sømløst. Og under panseret sto en toliters firer-versjon av deres VC-Turbo motor. Den som kan endre kompresjonsforholdet fra 8:1 til 14:1. 268 hk i denne versjonen, men med – må vi gå ut fra – en overlegen drivstofføkonomi. (Eller overlegent lavt CO2 utslipp – som man måler forbruk i nå). (saken fortsetter) Realistisk Alle funksjonene, både de i ProPilot og i den nye motoren, har fengslende grafisk presentasjon på den store berøringsskjermen i midten, så der kan du følge med på meget mer enn velvalgte råd fra GPS’en. Ikke et ord om når den kommer, eller hvor den skal posisjoneres, eller om mål eller vekt eller prestasjoner. Men egentlig trenger vi vel ikke det, for denne bilen forteller at Infiniti er på gang med en spennende ny mellomklasse-bil.
|