Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er vel dessverre sånn at de små ørkenracerne vekker mest interesse blant publikum, slik at det store mysteriet om hvorfor den ene Peugeot som bare ble nummer to stoppet av uforklarlige årsaker i 26 minutter tar det gjerne litt av oppmerksomheten. Men når man ser TV-bildene er det vel ikke tvil om at de enorme lastebilene er de mest dramatiske der de hiver seg frempå med vanvittige hopp og med en fjæringsvei som er en Baja1000-buggy verdig. Det er fremdeles noen europeiske fabrikker som preparerer biler spesielt for Dakar. Selv om løpet nå arrangeres langt vekk – i Sør Amerika. I toppsjiktet De bygger rene racerbiler, i år med den L6-motoren de bruker på produksjonsbilene, men hentet fra Cummins. Bilene har et elektronisk system som gjør at de kan kjøre konstant med 140 km/t – det er den toppfarten reglementet tillater. Ruten er på rundt 7.000 kilometer, og seks dager tilbringes i mer enn 3.000 meters høyde. I år startet det hele i Asunción, Paraguays hovedstad – og dermed ble Paraguay det 29. landet Dakar har vært innom, det 5. i Sør Amerika. Siste etappe var inn til Buenos Aires i går. Avgjort helt til slutt Til neste år skal russerne bygge nye biler får vi vite. Det later til at de kommer til å gå for en snutebil, med helt ny drivlinje – for tillatt motorstørrelse er nå redusert til 13 liter. Men før det er det blant annet Silkerute-løpet gjennom Russland, Kazakhstan og Kina. Eventyrlige greier, men de selger vel ikke flere biler i Norge av den grunn?
|