Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De av dere som følger tett med, vil allerede ha stønnet av beundring over hva Acciona gjør. Men ikke fordi det er de som har bygget denne bilen, og fått den til mål også - men fordi de akkurat nå er i ferd med å fullføre Norges største høl. Acciona er en av Spanias største bedrifter med oppgaver over hele kloden. De jobber med infrastruktur, med store konstruksjoner, med fornybar energi – de er med andre ord aktive på en rekke områder. Og det var de som ble hentet til Norge for å bore seg gjennom jord og fjell i forbindelse med den nye Folloporten (eller Blixtunnelen som den visstnok er døpt nå) på øst-siden av Oslo. Gigantisk Jeg er forresten litt imponert over hvordan tunnelene skal kles når de er ferdig hullet også: Med 20.300 prefabrikkerte betongringer som så skal festes sammen. Og samtidig som Acciona holdt på å fullføre denne delen av Norges største infrastruktur-innsats, (faktisk den største av de fire EPC-avtalene som ligger i dette prosjektet) drev noen andre av deres folk og kjempet seg gjennom Argentina, Bolivia og Paraguay. Store utfordringer Men Acciona-bilen kom til mål. En bil de har jobbet med siden 2012, det er en liten gruppe av selskapets R&D-folk som har drevet med dette – mye på fritiden. Den ble opprinnelig bygget som en slags moro-buggy, men opplegget med 250 kW motor og seks batteripakker med individuell lading – slik at ett batteri kunne lades opp kjapt uten å engasjere de fem andre – ble beholdt. (saken fortsetter) Tilpasset oppgavene Om ikke konstruktørene var spesielt drevne med ørkenrallybiler, var nok føreren litt mer erfaren, men ikke spesielt meget mer merittert. Ariel Jaton, argentiner, deltok første gang i 2004 i en følgebil. I 2006 kjørte han en truck og brøt. I 2007 ble han nr. 82 med en bil, i 2009 og 2011 brøt han. I 2012 ble han nr. 51 i en bil. I 2014 brøt han, året etter måtte han nøye seg med følgebil, og i fjor brøt han igjen. Co-driveren, German Rolan, også argentiner og også langt opp i 40-årene, var debutant. Ingen kan med andre ord beskylde Acciona for å ha toppet laget. For Acciona var dette en logisk innstas, sier de. Selskapet er sterkt engasjert i «sustainable solutions» - bærekraftige løsninger, og Dakar 2017 var virkelig en «sustainable challenge», en bærekraftutfordring. Da skal jeg faktisk skjenke dem to tanker når jeg første gang lar meg frakte gjennom Follo-tunnelen, en gang i 2021, en for tunnelen og en for Dakar-innsatsen.
|