Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Spør du hjemmesiden til «Plantasjen» om hvordan du behandler en Dendrobium får du følgende beskjed: «Filtrert sollys om sommeren, mer direkte sollys om høsten og vinteren, temperatur over 15 grader, tåler ned mot 10 grader. Vannes regelmessig vår til høst, mer sparsommelig om vinteren, gjødsles 1 gang per mnd. vår til høst. Den foretrekker en hvileperiode om vinteren, lyst, tørt og kjølig, ved ca. 15 grader». Kanskje det stemmer? Vår Dendrobium krever antagelig litt mer også. Hyppig lading, for eksempel, og sikkert litt grundig rengjøring – kanskje med flaskekost eller tannbørste – for det er en del eksponerte elementer her som vil tape seg veldig hvis de ser møkkete ut. Vi snakker nemlig om en bil. Enda en i rekken av uforklarlige superbiler – kanskje enda mer uforklarlig enn vanlig fordi den kommer fra Singapore. Verdens, sannsynligvis, elendigste superbil-trafikkmiljø. Men siden initiativtakeren, en industrigruppe som heter Wong Fong og som åpenbart har overlevd i mer enn 50 år, kommer derfra, får vi godta denne trafikktette republikken som fødested. Men de sier jo klart fra at de ikke har klart seg alene. Williams Advanced Engineering, en gruppe som ligger under samme paraplyen som William Formel 1 (der Valtteri Bottas, den nye Mercedes-stjernen kommer fra) ligger under. Williams er jo ikke helt ukjent med å hjelpe andre frem mot en superbil-konstruksjon. Jaguar CX-75 var jo også deres, det var ikke Williams skyld at denne geniale mikro-turbinbilen ikke kom på markedet. Sammen med Vanda Electrics – selskapet som skal vise oss Dendrobiumen sin – har Williams hjulpet til med en lang katalog vitale innsatser. Aerodynamikk, komposittmaterialer, batterier, elektrisk drivlinje – det er bare noen av Williams’ stikkord i denne historien. (saken fortsetter) Dessuten later det til at vi må kreditere et selskap som heter EPTA design med formgivningen av denne bilen. Dem vet jeg ingenting om, bortsett at det er basert i London og ble stiftet av Luigi Memola i 2015. Han er fra Torino og utdannet der, jobbet noen måneder hos Bertone (i 2010), og det eneste ferske sporet er at jeg kjenner en transportdesign-student på IAAD i Torino som nettopp har hatt ham som lærer. Så vi vet egentlig ikke mer enn det vi visste på omtrent denne tiden i fjor: 1500 hester, derav 890 fra en forbrenningsmotor, og 2,6 sekunder til 100! Jo! Videoen avslører en annen viktig informasjon: dørene og taket åpner seg synkront (kanskje bare hvis man vil, forresten?) Dessuten ser det ut som hekkspoileren er fast. Jeg regner med noen flere detaljer ved Genève-tider.
|