img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Nissans nye lille stjerne
DUBROVNIK: Nissans nye Micra er virkelig bra, og nesten så god som en småbil kan bli i 2017. Om den kommer som ladehybrid, så blir det først etter 2020. Micra lanseres i mai, men prisen vil ikke Nissan si noe om før utpå ettervinteren.

Hvis det er sånn at 50-åringene er de nye 40-åringene – og dette tankesettet overføres til bil, så må småbilene være de nye kompaktbilene fordi småbilene ved hvert generasjonsskifte både blir større, bedre pakket, mer komfortable og vesentlig sikrere å kjøre.

Derfor tenkte jeg ikke et sekund på at Nissans nye Micra egentlig er en småbil da jeg rattet den gjennom de skarpe svingene nord for Dubrovnik under medielanseringen i Europa. For bilen føles slett ikke liten med langt framovertrukket frontrute og svært god takhøyde foran.

Her er plass nok (til to meter lange sjåfører, sier Nissan), bilen er lettkjørt og akkurat så styrepresis som jeg hadde forventet uten at Micra helt når opp til Ford Fiesta-nivå.

Maks 90 hk
I bakkene pisker jeg de 90 hestekreftene som bor i den tresylindrede, 0,9-liters bensin turbomotoren. Villdyret våkner ikke akkurat når turboen tar skikkelig tak rett under 2000 omdreininger, men siden bilen ikke veier mer enn 1000 kilo, holder dette til normalt bilbruk.

En svakere og enklere 1,0 liter/73 hk motor, også den med tre sylindre, men uten turbo, bør du holde deg unna hvis motoren i det hele tatt kommer til Norge. En så liten motor passer best i bilskattetunge, men ganske flate Danmark, ikke i fjellandet Norge.

Dagen etter velger jeg dieselutgaven. Også den motoren er oppe til vurdering for Norges vedkommende. Det er leit om den droppes. 

Frisk dieselmotor
Etter å ha kjørt Micra med 1,5 liter / 90 hk dieselmotor er jeg ikke i tvil om at dette er den beste kombinasjonen. Med oppgitt forbruk godt under 0,4 liter/mil, ruller den fram som mest klimavennlig av de tre Renault-motorene Nissan så langt har valgt å benytte seg av i Micra.

Slik bypolitikerne i Norge oppfører seg mot Euro 6-dieselmotorene – de er jo nesten like rene som bensinmotorene – skal det mye mot til å kjøpe Micra med dieselmotor.

Det er tre elementer Nissan fokuserer på når femte generasjon av Micra, ny fra støtfanger til støtfanger, lanseres i Norge i mai:

  • Design
  • Omfattende skreddersøm
  • Høyt utstyrs- / sikkerhetsnivå

Da Nissan som første japanske bilprodusent vant tittelen Årets Bil i Europa i 1993, handlet Micra om retrodesign.

Volum, ikke nisje
I 2017-varianten er det ikke mulig å se spor at noe som hinter i retning retro. De skarpe linjene utvendig brytes riktignok av et interiør med konservativ, men usedvanlig lettlest instrumentering. Men det er før avkryssing for personlige fargevalg.

Med unntak av Mini, hvorfra Nissan tydeligvis har hentet inspirasjonen til egne valgmuligheter i Micra, kommer jeg bare på en eneste annen småbil – Opel Adam – hvor personaliseringen av bilen er trukket like langt.

De mange fargekombinasjonene kler Micra og etterlater et inntrykk av en framoverlent produsent som definitivt ønsker å legge triste småbilår i Europa bak seg, og sikte mot suksesser som Ford Fiesta, VW Polo og Opel Corsa. For Nissan handler Micra nå om volum, ikke om nisje.

Bygges hos Renault
At Nissan ikke nevner Europas mest kjøpte småbil – Renault Clio – som konkurrent, henger naturligvis nøye sammen med den strategiske alliansen mellom Renault og Nissan.

Derfor er det nettopp Renault som på fabrikkanleggene vest for Paris sveiser og skrur sammen Micra. Mens forrige Micra i stor grad var en verdensbil, er siste generasjon utviklet i Europa med vektlegging på europeisk småbilsmak.

Både Nissan og Renault markerer seg med tung satsing på elektriske biler. Da ser det litt rart ut at Micra ikke er tiltenkt noen rolle i dette bildet.

Ikke ladbar nå
På direkte spørsmål om elektrifisering blir Nissans småbilutviklere flakkende i blikket – og ja – de nye forbrukskravene som EU påtvinger bilprodusentene fra 2021 er ikke mulig å oppfylle uten omfattende elektrifisering.

Og siden Micra skal leve flere år ut i det neste ti-året, er den i det minste forberedt for hybrid drivlinje. Hybridteknologi a la Toyota Yaris kommer bare ikke i år eller neste år.

Derimot kommer det sannsynligvis – uten at et bekreftes – mer motorkraft i Micra i 2018, og det kommer også automatgir. Enn så lenge er fem trinns manuell girkasse eneste valgmulighet.

Trang i baksetet
Det jeg virkelig ikke liker med Micra er det trange baksetet med 90 cm takhøyde og snaut med beinplass. Jeg sitter greit bak meg selv i norsk klasseleder Toyota Yaris samt i nye Citroën C3 (les test av dem i Bil nummer 4-2017), men det går ikke i Micra.

Ei heller glir baksetet på skinner slik at bakseteplassen kan flekses med mer bagasjeplass når behovet melder seg. Flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggene legges ned kan du bare glemme.

Det i tillegg til at lys ved speilene i solskjermene og varme i rattet ble ofret for å skaffe penger til aktiv filholder hvor styringen automatisk drar bilen tilbake i kjørefeltet ved uoppmerksomhet.

Naturligvis har Micra også autobrems som virker ved alle hastigheter, men klarer først å stoppe bilen uten å kjøre på noen foran når farten er under 50 km/t. Autobrems kreves for å oppnå fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstestprogram.

Som i de fleste andre av Nissans bilmodeller kan 360-graders kamera tilbys for å se bilens omgivelser i fugleperspektiv (praktisk ved lukeparkering).

På de høyeste utstyrsnivåene leveres Micra med cruisekontroll, men siden denne ikke aktivt er i stand til å passe på rett avstand til bilen foran, ligger det enn så lenge ingen selvkjørelementer i Micra.

At Nissan ser ut til å ha truffet en nerve i biltiden med Micra skinte tydelig gjennom da jurymedlemmene i konkurransen om Årets Bil for 2017 plukket ut Micra til å være en av de sju finalistene. Hvem som vinner offentliggjøres i forkant av Genève-utstillingen 6. mars.

FAKTA Nissan Micra

Pris fra:

Ikke klart

L/B/H:

400/174/146 cm

Akselavstand:

253 cm

Motor:

898 ccm/R3

Effekt/moment:

90 hk/140 Nm

Drivlinje:

2WD – 5M

Egenvekt:

1001 kg

Bagasjerom:

300 l

Bakkeklaring:

14,5 cm

Tilhengervekt:

1200 kg

0-100 km/t:

12,1 sek

Toppfart:

175 km/t

Forbruk:

0,48 l/mil

CO2:

107 g/km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer