Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hvis det er sånn at 50-åringene er de nye 40-åringene – og dette tankesettet overføres til bil, så må småbilene være de nye kompaktbilene fordi småbilene ved hvert generasjonsskifte både blir større, bedre pakket, mer komfortable og vesentlig sikrere å kjøre. Derfor tenkte jeg ikke et sekund på at Nissans nye Micra egentlig er en småbil da jeg rattet den gjennom de skarpe svingene nord for Dubrovnik under medielanseringen i Europa. For bilen føles slett ikke liten med langt framovertrukket frontrute og svært god takhøyde foran. Her er plass nok (til to meter lange sjåfører, sier Nissan), bilen er lettkjørt og akkurat så styrepresis som jeg hadde forventet uten at Micra helt når opp til Ford Fiesta-nivå. Maks 90 hk En svakere og enklere 1,0 liter/73 hk motor, også den med tre sylindre, men uten turbo, bør du holde deg unna hvis motoren i det hele tatt kommer til Norge. En så liten motor passer best i bilskattetunge, men ganske flate Danmark, ikke i fjellandet Norge. Dagen etter velger jeg dieselutgaven. Også den motoren er oppe til vurdering for Norges vedkommende. Det er leit om den droppes. Frisk dieselmotor Slik bypolitikerne i Norge oppfører seg mot Euro 6-dieselmotorene – de er jo nesten like rene som bensinmotorene – skal det mye mot til å kjøpe Micra med dieselmotor. Det er tre elementer Nissan fokuserer på når femte generasjon av Micra, ny fra støtfanger til støtfanger, lanseres i Norge i mai:
Da Nissan som første japanske bilprodusent vant tittelen Årets Bil i Europa i 1993, handlet Micra om retrodesign. Volum, ikke nisje Med unntak av Mini, hvorfra Nissan tydeligvis har hentet inspirasjonen til egne valgmuligheter i Micra, kommer jeg bare på en eneste annen småbil – Opel Adam – hvor personaliseringen av bilen er trukket like langt. De mange fargekombinasjonene kler Micra og etterlater et inntrykk av en framoverlent produsent som definitivt ønsker å legge triste småbilår i Europa bak seg, og sikte mot suksesser som Ford Fiesta, VW Polo og Opel Corsa. For Nissan handler Micra nå om volum, ikke om nisje. Bygges hos Renault Derfor er det nettopp Renault som på fabrikkanleggene vest for Paris sveiser og skrur sammen Micra. Mens forrige Micra i stor grad var en verdensbil, er siste generasjon utviklet i Europa med vektlegging på europeisk småbilsmak. Både Nissan og Renault markerer seg med tung satsing på elektriske biler. Da ser det litt rart ut at Micra ikke er tiltenkt noen rolle i dette bildet. Ikke ladbar nå Og siden Micra skal leve flere år ut i det neste ti-året, er den i det minste forberedt for hybrid drivlinje. Hybridteknologi a la Toyota Yaris kommer bare ikke i år eller neste år. Derimot kommer det sannsynligvis – uten at et bekreftes – mer motorkraft i Micra i 2018, og det kommer også automatgir. Enn så lenge er fem trinns manuell girkasse eneste valgmulighet. Trang i baksetet Ei heller glir baksetet på skinner slik at bakseteplassen kan flekses med mer bagasjeplass når behovet melder seg. Flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggene legges ned kan du bare glemme. Det i tillegg til at lys ved speilene i solskjermene og varme i rattet ble ofret for å skaffe penger til aktiv filholder hvor styringen automatisk drar bilen tilbake i kjørefeltet ved uoppmerksomhet. Naturligvis har Micra også autobrems som virker ved alle hastigheter, men klarer først å stoppe bilen uten å kjøre på noen foran når farten er under 50 km/t. Autobrems kreves for å oppnå fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstestprogram. Som i de fleste andre av Nissans bilmodeller kan 360-graders kamera tilbys for å se bilens omgivelser i fugleperspektiv (praktisk ved lukeparkering). På de høyeste utstyrsnivåene leveres Micra med cruisekontroll, men siden denne ikke aktivt er i stand til å passe på rett avstand til bilen foran, ligger det enn så lenge ingen selvkjørelementer i Micra. At Nissan ser ut til å ha truffet en nerve i biltiden med Micra skinte tydelig gjennom da jurymedlemmene i konkurransen om Årets Bil for 2017 plukket ut Micra til å være en av de sju finalistene. Hvem som vinner offentliggjøres i forkant av Genève-utstillingen 6. mars.
|