Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Endelig ga Trollstigen seg EtEtter flere mislykkede forsøk er Trollstigen endelig beseiret av Trondheimstudentenes racerbil. Her er det endelige videobeviset. |
||||||||||||||||
Vi har lenge fulgt norske studenters innsats både i Eco Maraton-løpene til Shell og i Formel Student løpene. I det siste er det Revolve-teamet fra NTNU som har gjort mest ut av seg. Selv om de kom litt skeivt ut i fjor, hevdet de seg på oppmuntrende vis da de først kom ut i verden og skulle konkurrere. I år er de enda mer skjerpet og er enda klarere på at dette skal gå bra. En slags oppmuntring må det være at de endelig har klart å knekke Trollstigen koden. I fjor var nemlig en del av planen at de skulle lage verdens mest spektakulære film, ved å kjøre den raske el- og firhjuls-drevne raceren opp Trollstigen. Det gikk i hvert fall ikke – det var vel egentlig bare så vidt de kom til start i England også. Det er sjelden jeg har sett et så zoombie-gjeng som da jeg møtte dem på bilshowet i Trondheim i fjor, noen uker før startskuddet. Alle, men absolutt alle, jobbet trippel-skift. Men ideen var god den – ikke minst for å betjene sponsorene – og levde videre i den nye organisasjonen som kom på beina etter sommerferien. Så man dro trøstig i gang igjen – bare det å få stengt en av Norges største turistattraksjoner for et slikt stunt, forteller jo om en dyktig og målbevisst organisasjon. Og så viste det seg at Trollstig-nemesisen dukket opp igjen. Etter første dag ble det tekniske problemer med den nye bilen – den fra i fjor. «Gnist» heter den. Og det var jo litt ugreit, for hele prosjektet var basert på at den skulle gjøre turen. Men heldigvis hadde man en backup, gamle Vilje – 2015-modellen. Så det var Vilje som ble den virkelige stjernen. Det kommer nok ikke det globale publikummet til å bry seg om i det hele tatt. Poenget er å vise hva en gjeng glade studenter får til i norsk natur – firehjulsdrift eller ei – det er ikke viktig før sommerens store oppgaver på Silverstone og på Hockenheim. Det som er viktig nå er å se hvordan kommende ingeniører med racing i bakhodet leker seg opp 11 hårnålssvinger for å komme seg opp på 850 meter.
|