Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Jeg vet så vidt hva Skype er. Men Skype for Business var nytt, inntil Volvo fortalte meg om det. Og grunnen til at de fortalte det var at av en eller annen grunn har lagt det inn i sine 90-serie biler også. Åpenbart er det mange som har behov for å kunne gjennomføre siviliserte tele-konferanser mens de sitter i bilen. Og det er det Skype for Business visstnok byr på. «Vi har alle vært der» sier Anders Tylman-Mikiewicz («Snakk for deg selv» sier jeg), han er sjef for Volvos Consumer Connectivity Services – og fortsetter: «der vi sitter i en bil og forbereder oss på en tele-konferanse. Så fumler vi med telefonen og mister den på gulvet, og plutselig har du glemt den lange pinkoden du trenger for å joine. Og dessuten er oppmerksomheten din et helt annet sted enn der den burde være – rettet mot veien. Med Skype for Business forsvinner alt hasselet» lover han. Med andre ord, Volvo er helt klart bilen for dem som syns det er en velsignelse at den endelig kan bli en komplett forlengelse av kontoret sitt. Men absolutt ikke for dem som syns det er en forbannelse at bilen blir en forlengelse av kontoret. Du får da Skype-knappen på Sensus berøringsskjermen din i de store modellene. Jeg forsøkte forgjeves å forstå om dataforbindelsen skjer gjennom SIM-kortet i bilen eller gjennom din egen telefon – men det er ikke viktig så lenge det virker. Og det som da virker, og som skal gjøre hverdagen så meget enklere for deg, er at på Skype-bildet vil du få opp alle konferansene du har booket inn, og da kan du oppnå forbindelse bare med ett trykk. Du er altså blitt litt mindre trafikkfarlig enn du var før denne tjenesten dukket opp. Nå er det selvfølgelig det å innvende at en slik konferanse kan vel være såpass intens, kreve masse konsentrasjon og medføre såpass kompliserte resultater at du allikevel blir ganske distrahert – og kanskje ikke 100 prosent trafikksikkerhetsoptimal. Men sannsynligvis tar jeg feil. Volvo legger ved blant annet et bilde av en kvinnelig sjåfør mens hun visstnok er i full sving med For Business Skyping. Hun ser virkelig ut som hun nyter stunden. (saken fortsetter) Hun ser jo også ut som hun vet at hun vil bli beundret i den andre enden. Men det er ikke fordi hun ser bra ut. Det presiseres at video-delen av Skype ikke er tilgjengelig i en bil, det er bare tale som gjelder. Sikkert av trafikksikkerhetsårsaker det også. Jeg er sikker på at akkurat denne Volvo-sjåføren ikke syns selvkjørende biler kan komme fort nok, for da må det da være i orden med virkelig, ekte Skype også? Skype eies nå av Microsoft, og de har jobbet med Volvo tidligere. Og kommer til å fortsette å utvikle samarbeidet. Neste steg er åpenbart å legge inn Cortana AI i Volvo-bilene for å bedre stemmegjenkjenningen og å legge til litt ekstra "contextual insights" til kjøreopplevelsen. Jeg aner ikke hva det betyr, men sannsynligvis noe med at din nye PA skal vite hvor du skal neste gang, eller foreslår hva du skal ha til lunch. Det kan godt være at mange vil velge en slik Volvo fremfor en Mercedes eller BMW fordi den gir deg adgang til å delta i alle de konferanser som finnes. På den annen side kan jeg godt se for meg noen som velger en Mercedes eller BMW nettopp fordi der er det fremdeles mulighet for å fortelle om den vanvittige trafikk-korken hver gang man ønsker å droppe et møte eller en konferanse.
|