img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
En bestselger forbedres
MALLORCA. Litt mer effekt og vesentlig bedre rekkevidde på elvarianten er i praksis viktigste endring på Golf for å holde liv i VWs bestselger til 2020.

Volkswagen lister opp den ene forbedringen etter den andre på Golf mens jeg gjør meg klar til å kjøre ut fra flyplassen i Palma på Mallorca.

Selv om endringene i sum er viktige nok for å holde liv i generasjon sju av den europeiske og norske bestselgeren fram til 2020, er ingen av de tre variantene som betyr noe for Norge der. De to første av dem vil knapt noen andre enn norske bilkjøpere ha – i det minste enn så lenge.

Jeg snakker om:

  • e-Golf, den helelektriske.
  • GTE – den ladbare varianten.
  • 1,5 liter bensin/130 hk – den nye sparemotoren med sylinderkutt på alle sylindrene og så lavt forbruk og CO2-utslipp at den mest sannsynlig ender opp som viktigste fossil-alternativ.

La meg starte med e-Golf som den norske importøren håper å selge 6000 av i år. Med utvidet batteripakke til 35,8 kWh koster den 299.300 kroner, opp 37.000 kroner fra forrige e-Golf.

Bare en batteripakke
Men der eksempelvis Nissan og BMW lar kundene velge mellom liten og utvidet batteripakke, har Volkswagen for lengst avsluttet produksjonen av første generasjon e-Golf. Heretter er det kun den nye som gjelder.

Istedenfor e-Golf ender jeg opp i en to liters dieselvariant som yter 150 hk. Altså en kjent motor som nå er det mest reelle alternativet for dem som årlig kjører langt og ikke bor så urbant at de lar seg skremme av Oslo-byrådets dieseltrusler.

Ikke noe i veien med denne motoren. Den er kjapp og råsterk, og egner seg spesielt godt i kombinasjon med firehjulsdrift. Nytt er at motoren kan kombineres med automatgir (DSG) uten å måtte gå veien via Alltrack med 180 hk.

Ny bensinmotor
Etter en del mil bytter jeg til bensin/1,5 liter, men den tørsteste varianten med 150 hk. 1,5 literen erstatter 1,4 liters varianten, VWs kjernebensinmotor i Golf i mer enn en bilgenerasjon.

I likhet med forgjengeren vil den kunne leveres med kutt på to av sylindrene når det er behov for lite effekt, mens en litt mindre effektfull variant av den samme motoren, Evo Blue med 130 hk, kutter alle sylindrene når bilen ruller for å spare enda mer bensin. Sistnevnte kommer først utpå sommeren.

– Jeg tror dette blir den mest interessante bensinmotoren i Norge fordi dens lave CO2-utslipp på 105 gram gir så lav avgift at selv om Golf med denne motoren er dyrere fra fabrikk, blir den likevel billigere enn 150 hesters varianten ut til kunde, sier produktsjef Jan Tore Kopperud.

Små synlige endringer
Rent visuelt består de største endringene på Golf i nye støtfangere foran og bak, nye forskjermer og viktigst: nå er det LED lys som gjelder hele veien. Dette åpner for vandrende blinklys.

Alle varianter med unntak av GTI/GTD/GTE/R/ kan leveres med varme i rattet. At e-Golf ikke har det er bare snodig.

– Du skal bare vite hvor mye vi har mast om dette, sukker Kopperud.

Selv om støtfangeren bak heretter blir lik på alle Golfene, vil den nederste delen av dem skille de ulike variantene fra hverandre, fra Golf R og nedover.

Sportsvan til høsten
Alle Golfene – med unntak av Sportsvan – oppgraderes nå, sistnevnte endres utpå høsten. Billigvarianten, Trendline med 85 hk til rundt 265.000 kroner, kommer også haltende litt etter de andre versjonene.

Sett i et større bilde gjøres de viktigste endringene i elektronikken. Golf digitaliseres mer enn noen gang og det lekre Active Info Display (kommer egentlig fra Audi) blir nå standard i GTI – og tilgjengelig i alle Golfene.

Jeg mener at dette er den mest lettleste og best oversiktlige instrumentskjermen etter Mercedes S/E-klasse i dag. Bra til å være i en såpass billig bil som Golf.

Styres med håndbevegelser
Å fjerne lydanleggets volumknapp trekker betydelig ned på den 9,2 tommer store og nye Discover Pro-skjermen som kan styres med håndbevegelser uten å berøre skjermen. Gimmik til 17.300 kroner, spør du meg.

Golf vil heretter gjenkjenne fotgjengere og stoppe for dem i byfart og den kommer med køfunksjon (virker opp til 60 km/t) som ikke bare passer på avstanden til bilen foran, men også tar seg av plasseringen i kjørefeltet og automatisk drar bilen i gang når trafikken igjen beveger seg.

Kjørefelthjelpen og den adaptive cruisekontrollen følger med fra forrige generasjon og er første steg på veien mot selvkjør.

Trailer-assist hjelper deg å rygge, og kan nå også kjøpes til Golf.

Illebefinnende-assistent
Nytt i Golf er også en illebefinnende-assistent. Hvis bilen registrerer at føreren «ikke er med», vil den først varsle med lyd, dernest med rykk i bremsene før farten dras ned, nødblinklysene slås på og bilen stanser helt opp.

Oppgradert Golf håndterer både MirrorLink, Android Auto og CarPlay.

Naturligvis skrus nå prisene litt opp, men VW mener at verdien av utstyret som legges til mer enn kompenserer for pristillegget. Eksempel øker businessline-varianten (110 bensinhester) med 9000 kroner, mens utstyret som inkluderes verdsettes til 25.000 kroner.

Ladehybriden GTE prisøker bare 3000 kroner mens kruttønna Golf R effektøker med 10 hk og blir samtidig 48.000 kroner rimeligere.

Så til spørsmålene.
En av våre lesere spør om det kommer en letthybrid variant, men til det er svaret nei for Golf 7.

Morten spør om bedre batterikapasitet og stasjonsvogn av GTE. Jeg må dessverre skuffe. Slike planer finnes ikke, og over tid vil de ladbare hybridene, som er ekstremt kostbare å produsere, erstattes av elbiler med minst 500 kilometers rekkevidde. For VWs del kan det skje allerede i 2020.

Vegar lurer på om avgiftsreduksjonen vil avspeiles i prisen på GTI? Ja, avgiften går ned og med 15 hk ekstra (GTI blir heretter kun å få kjøpt med 245 hk motor i kombinasjon med DSG) og Active Info Display settes prisen ned 20.000 kroner.

Tilhengerfeste på Golf R
Henning ønsker Golf R stasjonsvogn med tilhengerfeste, men det får han ikke. Til det er interessen for denne kombinasjonen for liten i Europa til at VW tar bryet og kostnadene med å typegodkjenne bilen med slikt utstyr. Sannsynligvis vil de nok helst slippe å se Golf R med noe på slep.

Per Holger er sikkert ikke alene om å ønske seg e-Golf og GTE med firehjulsdrift. Det er bare å glemme. Med VW nye elbilprogram fra 2020/2021 er mulighetene der.

Alle spørsmålene vi har fått blir besvart, enten direkte eller i den mer utfyllende reportasjen om oppgradert Golf 7 i Bil 05.

Golf 150 hk TDI 6M/2 WD

Billigste Golf

Ca 265.000

Pris denne modell:

351.000

L/B/H:

426/179/149 cm

Akselavstand:

262 cm

Motor:

1968 ccm, R4 turbodiesel

Effekt/moment:

150 hk/340 Nm

Drivlinje:

6M, forhjulsdrift 

Egenvekt:

1292 kg

Bagasjerom:

380 - 1270 l

Bakkeklaring:

14,0 cm

Tilhengervekt:

1800 kg

0-100 km/t:

8,6 sek

Toppfart:

216 km/t

Forbruk:

0,43 l/mil

CO2:

111 g/km

                        

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer