Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stjernedryss til Audi, Land Rover og Toyota Fem stjerner til Audi Q5, Land Rover Discovery og Toyota C-HR i siste Euro NCAP-runde. Fiat og Ford fikk bare tre stjerner. |
||||||||||||||||
Det er nå tydelig å se at skjerpede krav til bilprodusentene fra testorganisasjonen Euro NCAP slår positivt ut for dem som tar sikkerhet ekstra alvorlig. I siste testrunde var det ventet at både Audi med Q5 og Land Rovers nye Discovery skulle oppnå maksimal score med fem stjerner. Slik gikk det også. Audien har ikke aktiv kantlinjestøtte i alle markeder og scorer derfor lavt på førerstøttesystemer, men likevel tilstrekkelig til å oppnå fem stjerner. Toyota C-HR scorer bedre enn Q5 på flere punkter og kan med fem stjerner markedsføre bilen som svært sikker. Like godt gikk det ikke for Citroëns nye C3. Den endte opp med fire stjerner fordi den ikke scorer godt nok til fem stjerner på fotgjengerbeskyttelse og førerstøttesystemer. For de to minste bilene i testen, Ford Ka+ og Fiat 500 gikk det langt dårligere. De endringene som er gjort på Fiat 500 for å holde liv i den en stund til er ikke tilstrekkelig til å skjule at den populære bilen allerede har mange år bak seg. Euro NCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen gikk så langt som å anbefale potensielle kjøpere å vente til det kommer en helt ny Fiat 500 med håp om at Fiat gjør den like sikker i forhold til konkurrentene som Fiat 500 var da den ble lansert for ti år siden. Ratingen kritiserer også Ford for å ha lansert en helt ny bil i Europa som presterer middelmådig i forhold til sikkerhet. Ka+ som selges i Norge produseres i India. I begge bilers tilfelle beskyttes ikke de voksne godt nok i bilene, beskyttelsen av barn er langt fra god nok og viktige førerstøttesystemer mangler.
|