Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I fremtiden må elbiler lage lyd Hver tredje nordmann er redd for å bli påkjørt av en lydløs bil. Fire av ti mener at de lydsvake elbilene er trafikkfarlige, ifølge undersøkelse. |
||||||||||||||||
Hittil kjenner verken politiet, vegvesenet eller Norsk elbilforening til ulykker der noen er blitt alvorlig skadet etter å ha blitt påkjørt av en elbil fordi den ikke laget lyd. Foreløpige ulykkestall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2016 viser at totalt 23 fotgjengere ble skadet i ulykker der elbil var innblandet. For syklister var tallene 24 skadde. – De opplysningene vi får fra politiet gir ikke informasjon om årsak, og vi har følgelig ingen indikasjoner på at det skyldes at bilene ikke laget lyd, sier Bente E. Andresen Bjørneby i SSB. I undersøkelsen YouGov har gjort for Hyundai Norge, svarte 37 prosent at de hadde følt at de har vært i ferd med å bli påkjørt av en elbil fordi de ikke hørte den. Snart blir det lyd – Fra 2019 skal alle nye modeller av elbiler, inkludert hybrider, gi en varsellyd når farten er under 20 kilometer i timen. Over denne hastigheten er det lyden av dekk mot underlaget og luftmotstanden vi hører, og ikke motoren, sier produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge. Det amerikanske transportdepartementet sier at de nye reglene, som også skal gjelde i USA, kommer til å avverge cirka 2400 fotgjengerulykker årlig i USA. Elbilforeningen og Norsk forening mot støy protesterer mot den lovpålagte ekstrastøyen, mens Blindeforbundet kan notere seg en seier. – De nye EU-reglene slår fast at den kunstige lyden som legges til skal «ligne lyden av en bil med forbrenningsmotor i samme kategori». Det vil i praksis si at en stor elbil skal lage lyd som en stor bensin- eller dieselbil, og at en liten elbil skal lage lyd som en mindre bensinbil, sier Knudsen. (saken fortsetter) Simulerer – Lyden kan slås av med en knapp, men den aktiveres likevel automatisk når bilen starter igjen. Han tror ikke at mange vil ønske å slå av lyden. – Den høres nesten ikke innenfra bilen. Dessuten lager den ikke så mye lyd at det vil oppfattes som støyforurensing ute, sier Øyvind Knudsen. Han utelukker ikke at også Hyundai, i likhet med flere andre elbilprodusenter som har vært tidlig ute med å montere ekstralyd, kan bli nødt til å skifte lyd når reglene er helt klare.
|