Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Grei sesongstart for Krognes Christian Krognes (26) fra Hamar kjørte sist helg årets første løp for sesongen, da startskuddet gikk i den tyske VLN-serien med et fire timer langt løp på Nürburgring. |
||||||||||||||||
Som i fjor stilte Krognes til start i en BMW M6 GT3 driftet av tyske Walkenhorst Motorsport, og med seg hadde han i tillegg en rykende fersk kontrakt som sikrer ham en svært travel sesong i den internasjonale GT3-klassen. Krognes har nemlig utvidet samarbeidet med teamet han kjørte for i 2016, og den nye avtalen innebærer blant annet kjøring i den internasjonalt anerkjente Blancpain GT serien, samt 24-timersløpet på Nürburgring og ni løp i den tyske VLN-serien. – Med de gode resultatene vi fikk til sammen i fjor var det et enkelt valg å fortsette samarbeidet. Walkenhorst har høye mål både denne sesongen og for årene som kommer, så jeg gleder meg til å jobbe hardt med dem videre, sier Christian. I helgens løp delte Krognes bil med BMW junioren Nico Menzel og tyske Michele Di Martino, og med nye regler som begrenser bilenes aerodynamikk fra fjoråret var det en spent trio som stilte til start. Teamet var uheldige med kvalifiseringen lørdag morgen og startet løpet helt nede på en 28. plass. Marginene er små blant de raskeste bilene, så det skilte bare i overkant av 10 sekunder mellom de 30 raskeste på den 25 km lange banen. – Vi gjorde det vi kunne, men vi fikk dessverre aldri en skikkelig runde fri for mye trafikk. Med 193 biler på banen samtidig sier det seg selv at det blir vanskelig, og det gikk utover rundetidene for oss i dag, sier Christian. Nico Menzel startet løpet og kjørte seg raskt opp to plasser før Michele Di Martino overtok. Han videreførte den gode trenden med å avansere ytterligere tre posisjoner før han var uheldig og krasjet med en konkurrent. Etter en rask tur i pit kjørte han i midlertidig videre, før han overlot rattet til Krognes da det gjensto omkring halvannen time. – Ettersom vi ikke lå an til å kjempe om en topplassering fikk jeg beskjed fra teamet om at det bare gjaldt å samle inn så mye data som mulig. I tillegg brukte vi det ene depotstoppet mitt til å gjøre litt justeringer på bilen. Vi endte til slutt på 22. plass. – Jeg synes jeg fant en god flyt og var blant de raskeste bilene på banen i begge passene mine, noe som føles bra. BMW-en ser ut til å være ganske hardt rammet av det nye regelverket for GT3 på Nürburgring i år, så vi trenger all den treningen vi kan få, konstaterer Christian Krognes. Det tyske bilsportforbundet gjør gjennom det nye regelverket et forsøk på å bremse bilene etter at nettopp Christian Krognes nådde en gjennomsnittshastighet på over 185 km/h rundt den beryktede banen i 2016. Det var en magisk grense for forbundet til å reagere. Nytt av året er derfor en mindre bakvinge, samt høyere bakkeklaring for samtlige biler i klassen. – Det blir spennende å se hva vi kan få ut av dette før 24-timersløpet i mai, som er det store målet både for oss og samtlige andre GT3-team her på Ringen i år. Målet er å være med å kjempe om en seier, og det er noe jeg håper vi kan nærme oss gjennom de neste månedene. To helger før 24-timersløpet får Krognes også sin debut i Blancpain GT Endurances serien, en slags mini-VM for GT-biler. Serien har etablert seg som den hardeste GT3 serien i verden de siste årene, og sammen med BMW-juniorene Mikkel Jensen og Nico Menzel skal Krognes delta i fire løp fra juni til september i høst. Debutløpet går på Silverstone den 13-14 mai, og det blir spennende å se hvordan Hamargutten klarer seg på andre baner enn Nordsløyfa som har vært lekegrinden hans i mange år. – Jeg gleder meg veldig og er både stolt og glad over tilliten jeg har fått fra teamet og BMW. Nå er det fullt fokus på arbeidsoppgavene som venter, og jeg ser frem til neste løp på Ringen som går allerede om to uker, avslutter Krognes.
|