Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sterk transportplan for veisektoren Regjeringen, som i dag har lagt fram meldingen om Nasjonal transportplan, varsler enda sterkere satsning på vei, bane og kystens infrastruktur de neste 12 årene. |
||||||||||||||||
– Det er en meget positiv plan for veisektoren, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen i en presseuttalelse. Han framholder at det ligger an til en videre vekst i aktivitetsnivået for Statens vegvesen blant annet med oppstart av 25 veiprosjekter i første del av NTP (2018-2023). Prosjektene har en antatt kostnad på 100 milliarder kroner. NTP-meldingen varsler enda sterkere vekst på miljøvennlig transport i byområdene med betydelig økt statlig medvirkning, påpeker Gustavsen i en kommentar til stortingsmeldingen. Vedlikehold og fornying Utbedring av tunneler tar fortsatt en stor del av bevilgningene til fornying de nærmeste årene. Vegdirektøren understreker at Veivesenet skal være kostnadsbevisste. Han påpeker at effektivisering i Statens vegvesen blir avgjørende for å nå målene som er satt i meldingen. – Dette gjelder driften av egen organisasjon, så vel som utforming av prosjektene. Kjøretøyområdet leverer i større grad tjenester digitalt, og skal oppnå effektivisering, sier Gustavsen. Teknologisk driv – Vi vil få nullutslippskjøretøy i varetransport og busstransport. Førerstøttesystemer kan gi positive bidrag til trafikksikkerhet, men også gi bedre utnyttelse av vegkapasiteten. Statens vegvesen får en viktig rolle i å utvikle rammebetingelser for gode tjenester og innovasjon i transportsektoren. Det er en utfordring vi ser fram til, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Nullutslipps- og lavutslippsløsninger vil utvides fra personbiler til tyngre kjøretøy. Statens vegvesen skal selv lage en handlingsplan for å påskynde utviklingen mot fossilfrie anleggsplasser. Savner lading Regjeringen setter også mål om at innen 2030 skal varedistribusjonen i de største bysentra tilnærmet være nullutslipp. Men organisasjonen påpeker at NTP mangler planer og anslag for investeringer i ladeinfrastrukturen og hydrogenstasjonene som skal til for å nå målene. – NTP må legge planer, ikke bare for asfalt, men også for lading. Regjeringen har laget en investeringsplan på 1.000 milliarder kroner for transportinvesteringer de neste årene, men de har ikke prioritert å legge inn noe til infrastrukturen som må på plass for å legge til rette for utslippsfri transport. Tilgang til lading langs hele veinettet i hele landet er helt sentralt for at folk skal skifte til elbil, sier leder Marius Holm.
|