Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Slik vil bransjen hindre lastebil-kapring Lastebilnæringen vil bidra for å forebygge at biler brukes som verktøy i terrorhandlinger. |
||||||||||||||||
I flere terrorangrep de siste årene har terroristene brukt kaprede lastebiler for å utføre ugjerningene. Det siste, sjokkerende eksemplet var i Stockholm på fredag og det er ikke mange uker siden vi så en tilsvarende hendelse i sentrum av London. Også angrepet i Nice i 2016 ble utført med en lastebil som ble kjørt inn i en folkemengde. Et skritt nærmere Lastebilsjåføren forsøkte å stanse gjerningsmannen, men måtte raskt gi opp forsøket. Lastebilen kjørte deretter i høy hastighet nedover den travleste gågaten i Stockholm – Drottninggatan. – Angrepet i Stockholm brakte terroren et skritt nærmere oss alle. For oss som er et svenskeid selskap med aktivitet i det aktuelle området ble det ekstra sterkt, sier Bjørn Hoel, administrerende direktør i Ragn-Sells AS. Skjerper låserutinene – Ingen biler skal forlates ulåst og i de tilfellene vi må ha motoren i gang når sjåføren er ute av bilen, skal førerhuset låses. Til nå har disse rutinene handlet om vern om verdier, mens det nå handler som vern om liv og helse, sier Hoel. Han understreker at alle må ta de grepene de kan for å stoppe terroren. – Dette er et lite, men konkret grep som begrenser mulighetene for terroristene til å bruke samme metode fremover. Vi oppfordrer derfor alle andre transportbedrifter til å være med å ta ansvar på samme måte, sier Hoel. Samfunnsproblem – Norsk transportnæring er rystet over terroren vi er vitne til og føler med ofrene og deres pårørende. Som alle andre vil vi selvfølgelig bidra med all den kompetansen vi har til å redusere risikoen for flere angrep der kjøretøy blir brukt som våpen, sier Mo til lastebil.no. – Alle gode tekniske løsninger vil bli vurdert og i utviklingen av disse er det ekstra viktig med et godt samspill mellom myndigheter, produsentene og partene i arbeidslivet. Det er også viktig å være tydelig på at vi må unngå løsninger som setter yrkessjåfører i ekstra fare, fortsetter NLF-direktøren. Han poengterer at en terrorist handler med overlegg og ikke viser noen hensyn. – Da er det viktig at vi ser på automatiserte løsninger i selve kjøretøyet og gode rutiner for sjåførene enten det er en lastebil eller en person-/varebil. Her er det flere muligheter og NLF vil bidra til at disse spørsmålene snarest blir satt på dagsorden både innad i næringen og i samspillet med andre. Vi må imidlertid aldri glemme at det er terroren som er problemet – ikke kjøretøyet, avslutter Mo.
|