img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Opel Ampera-e klarer 400 km på sommerføre
Når rekkevidde innenfor folkelig prisramme holdes opp som viktigste kriterium for å velge elbil, knuser Opel Ampera-e konkurrentene.

Det er ingen tvil om at Opels Ampera-e endrer spillereglene og løfter den elektriske folkebilen til et nytt og hittil ukjent nivå i forhold til rekkevidde holdt opp mot pris.

Med lanseringen av Opel Ampera-e settes prisnivået på elbiler med nær 400 km rekkevidde i sommerhalvåret (100-150 km kortere på kalde vinterdager) til 300.000 kroner.

Tesla-nivå
Til nå har kun Tesla vært på det rekkeviddenivået, men til det dobbelte av Opels pris.

Konkurrentene skal være sjeleglade for at Opel nå opererer med halvannet års leveringstid for Ampera-e.

Jeg våger påstanden om at ubegrenset tilgang til biler over natten, ville feid konkurrentene av banen og gjort Ampera-e til landets mest kjøpte bilmodell.

Ja, jeg vet dette høres ut som avskrift fra Opels lanseringsmateriell, men jeg har kjørt bilen, og jeg har kjørt den langt.

Glem rekkeviddeangsten
1500 kilometer i løpet av fire dager ga meg aldri rekkeviddeangst, og jeg så ikke oftere på strømmåleren i Ampera-e enn jeg ville gjort på drivstoffmåleren i en hvilken som helst annen bil.

Det vil si at det er ikke helt sant. Til å begynne med så jeg ofte på måleren for hver gang å la meg overraske over hvor mye rekkevidde Opelen hadde igjen.

Jeg startet med fulladet batteri i Tønsberg og med Stavanger som mål. Erfaringer med Tesla sa meg at Lyngdal – 294 kilometer unna – må være et bra sted å lade.

Ville mer
Men Opelen protesterte og ville mer, så jeg stoppet ikke før i Flekkefjord – 327 km fra startpunktet. Fortsatt var det nær 60 km rekkevidde igjen, men det er tross alt hyggeligere å lade sentrumsnært enn langs en trist Europavei.

Jeg hadde bevist at det er fullt mulig å kjøre 400 km non stop med Ampera-e uten å gjøre annet enn å følge trafikken og ha klimaanlegget på 20 grader i bilen.

Oppnådd rekkevidde ga et strømforbruk på 15,5 kWh/100 km, drøyt ti prosent mer enn Opel oppgir. Dagen etter senket jeg forbruket til 12,9 kWh på en 205 km lang og ganske kuppert kjøretur sørvest i landet, men her med begrenset kjøring på motorvei.

Også Ampera-e forholder seg til naturlovene. Minusgrader og snø trakk forbruket umiddelbart opp til rundt 20 kWh, og nullføre på motorvei i 110 km/t dro det ytterligere opp til nærmere 25 kWh. Husk likevel at selv under slike forhold ligger 250 reelle rekkeviddekilometer inne i en fulladet Ampera.

Tar tid å lade
Å fullade en Ampera-e hjemme tar tid. Uten egen hjemmelader – koster rundt 8500 kroner for 16A og det dobbelte for dobbelt ladefart (32A) – napper bilen maksimalt til seg 2,3 kW, slik at en fullading fra tomt batteri tar nærmere 30 timer.

Å lade på hurtigladestasjoner (50 kW) tar også tid – i praksis minst en time til 80 prosent kapasitet om batteripakken nærmer seg tom. Dobbel batterikapasitet betyr enn så lenge dobbel ladetid.

Ampera-e med beskjeden lengde på 4,17 meter byr i praksis på like mye plass som den litt større e-Golf. Flatt gulv og hele batteriet pakket i gulvet og under baksetet gir et dypt, 381 liter stort bagasjerom.

Om det er noe jeg ikke liker? Bevares, jo. Til tross for diger og flott skjerm har ikke Ampera-e navigasjon. Du henvises til å linke opp telefonen. For mange fungerer dette minst like godt som ombordnavi, men likevel.

Ladefarten
Punkt to handler om ladefart. Plugger du stikkontakten i veggen og ikke husker å stille bilen på 10A, tar den bare 6A. Og den stiller seg automatisk tilbake til 6A så snart du napper ut ladeledningen og tar bilen i bruk. Dette handler om programmering, og burde være en enkel sak å ordne.

Ampera-e leser skilt, tar seg av rett plassering i kjørefeltet og varsler tydelig om avstanden til forankjørende blir for liten. Men hvorfor har ikke en bil med så mange førerstøttesystemer også følgecruise med køassistent? Uforståelig.

Mye støy
Jeg overraskes også over støynivået i Ampera-e. På vår vanlige målestrekning målte jeg bilen til 60 dB(A) i 50 km/t og 65 dB(A) i 80 km/t. Dette er mer enn i de aller fleste andre biler, og siden vindstøy nærmest ikke eksisterer, kommer all ulyden fra hjulene og for dårlig demping av dem.

Jeg sitter godt i Ampera-e og var ikke ute av bilen mellom Tønsberg og Flekkefjord uten å bli spesielt sliten i kroppen av den grunn. Men det er tydelig at Opel har valgt å legge pengene i batteripakken, og ikke i opplevd materialkvalitet inne i bilen.

Selv om Ampera-e er rimelig i Norge, er den svindyr de fleste andre steder i verden. Og kostbare biler skal ikke se billige ut innvendig.

Likevel vinner Ampera-e – på rekkevidden!

Opel Ampera-e i tall

Pris fra

289.900

L/B/H

417/177/159 cm

Motor

204 hk

Moment

360 Nm

Batteri

60 kWh (netto)

Oppgitt forbruk

1,36 kWh/mil

Testet forbruk

1,55 kWh/mil

Oppgitt rekkevidde

520 km NEDC

Testet rekkevidde

250 – 400 km

Bagasjerom

381 liter

Toppfart

150 km/t

0-100 km/t (testet)

7,65 sek

Vekt

1516 kilo

Tilhengervekt

0 kg


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer