Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klart for Rally Argentina Etter å ha stått over to VM-runder er Mads Østberg tilbake i VM-sirkuset i helgens Rally Argentina. |
||||||||||||||||
Mads har ikke konkurrert med sin Ford Fiesta WRC siden Rally Sweden i februar og er spent på hva han kan vente seg på de tøffe veiene i Argentina. – Jeg gleder meg virkelig til å komme i gang igjen, for Argentina er et av mine absolutte favorittløp. Samtidig er jeg spent på hvor jeg står i forhold til konkurrentene. De fleste har kjørt fire VM-runder, mens jeg bare har deltatt i en, sier Mads Østberg. At han skulle stå over Mexico var planlagt i forbindelse med at han og kona Beate skulle bli foreldre. Teamet droppet i tillegg Korsika da det ble klart at Mads høyst sannsynlig ikke ville få tilgang til det rette asfaltunderstellet til bilen. Å kjøre Korsika med et oppsett egentlig beregnet for Monte Carlo, som var alternativet, var uaktuelt både med hensyn til sportslige og konkurransemessige forutsetninger. – Vi har likevel jobbet målrettet de siste par månedene. Jeg kjørte en test i mars på snø hjemme i Norge, som gjorde meg bedre kjent med den nye bilen, ikke minst når det gjaldt hvordan den aktive senterdifferensialen fungerer. – Nå i april har vi hatt en omfattende test på grus i Portugal, under tilsvarende forhold som det vi kan forvente i Argentina. Jeg regner også med å få en dags kjøring i Argentina før rallyet starter, sier han. Han har en bra følelse før helgens VM-runde. Testen i Portugal ble gjennomført uten problemer og med stor progresjon når det gjelder å få bilen til å fungere på de røffe grusveiene i Argentina.. – Veiene vi testet på i Portugal var ganske like det vi forventer å møte i Argentina, med smale, røffe grusveier og mye grov stein. Erfaringen viser også at slitasjen på veiene er stor, og normalt må vi heve bilen før andre gangs kjøring av fartsetappene. – Testen i Portugal ga oss en god følelse. Jeg vet vi er ganske nær å ha funnet et oppsett som fungerer i henhold til min kjørestil og de forholdene vi venter å få på de argentinske grusveiene, sier Mads Østberg. Mads har tre ganger vært på seierspallen i den argentinske VM-runden, men er forsiktig med å ha en for ambisiøs målsetting før helgens VM-runde. – Konkurransen og tempoet er høyere enn noensinne, og de andre VM-førerne har mye mer erfaring enn meg om hvordan de nye og mye raskere 2017-bilene skal utnyttes. Jeg har en klar målsetting for sesongen at jeg skal være med å kjempe om pallplasser i VM-rundene, men det er mulig at dette er vel ambisiøst når det gjelder Argentina. Østberg er eneste nordmann påmeldt til VM-runden i Argentina, men Andreas Mikkelsen er på plass i Argentina for å være med på gjennomkjøringen. Den anledningen vil han nok også benytte til å diskutere fremtidsmuligheter med de forskjellige teamene. Pontus Tidemand, som er kollega med Andreas i norske Even Management og stesønn til Henning Solberg, er på plass i en Fabia R5 for å forsvare Skodas ære i WRC2-klassen. Årets WRC-sesong er mer spennende enn på mange år. Nye og mer spektakulære biler sørger for mer show, og de første fire løpene er vunnet av fire forskjellige førere i fire forskjellige team. Sebastien Ogier vant i Monte Carlo for Ford, Jari-Matti Latvala i Sverige for Toyota, Kris Meeke i Mexico for Citroën og endelig Thierry Neuville på Korsika for Hyundai. Dermed er årets mesterskap helt åpent. Rally Argentina er basert i Villa Carlos Paz, en halvtime fra Cordoba. Mange av fartsetappene kjøres i Traslasierra-fjellene i over 2000 meters høyde. Den mest kjente fartsetappen heter El Condor, en av rally-VMs mest berømte og ikoniske fartsetapper. Rally Argentina starter med en kort superspesial i Cordoba sentrum torsdag kveld. Totalt skal det kjøres drøyt 1400 km, med 18 fartsetapper på til sammen 357 km. Målgang er søndag kl. 14.00 lokal tid.
|