Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bridgestone er mye mer enn en dekkfabrikk. Et av de nærstående firmaene bygger sykler, og det har de gjort i mer enn femti år. Sammen har nå Bridgestone sykkelfabrikk og Bridgestone dekkfabrikk utviklet «fremtidens hjul». Da dekkprodusenten jobbet med luftfrie bildekk, var et av målene også å redusere CO2-utslippet ved å senke rullemotstanden. Akkurat det er det ikke mye snakk om nå. For syklisten dreier det seg først og fremst om å slippe punkteringene med reparasjoner langs veikanten. Her har de lagt et tett sett fjærende «eiker», fremstilt av et termoplastisk materiale, mellom «dekket» (hjulets overflate) og selve hjulet. Det lille som var av fleks i luft-dekket finner du nå i disse plast-eikene, og de er samtidig bygget slik at de overhodet ikke gir etter i sideretning. Men vi kan jo allikevel, lett skeptiske, slå fast at i meldingen som Bridgestone har sendt ut, der de forteller at de regner med å ha produksjonsutgaven klar til 2019, akkurat i tide til Tokyo-OL, er dekket montert på en helt vanlig brukssykkel, og ikke på noe som likner på racing. De har heller ikke vist noen video av hvordan dekket oppfører seg i bruk. Med andre ord: det er fremdeles lov å være skeptisk. Jeg tror at om vi ser etter, så vil vi finne milevis med luftfrie eksperimenter, og milliarder av kroner som har vært kastet bort på slikt. Realiteten er jo at luftdekket fremdeles fungerer. Bedre enn noensinne. Og selv på en Veyron i full utfoldelse ser det ikke ut til at dekket er noen begrensende faktor. Kanskje vi ganske enkelt ikke trenger det luftfrie?
|