Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet Bil nr. 5-2017 Dennis Olsen (20) og Stian Paulsen (29) er to flotte representanter for norsk toppidrett. Begge konkurrerer på et meget høyt internasjonalt nivå innen baneracing. De startet med gokart i svært ung alder, med god hjelp av entusiastiske foreldre, og vant den prestisjetunge tittelen Bilsporttalentet før de fikk lappen. Begge avanserte til bil så snart anledningen bød seg. Ja, Dennis begynte sågar å konkurrere i racerbil to år før han fikk førerkort. De har et felles mål om en dag å bli profesjonelle racerførere på internasjonalt toppnivå og kunne leve av lidenskapen sin. For å nå målet er de villige til å satse alt, både når det gjelder fysisk trening og livsstil forøvrig. Godt på vei Det lå ikke i de opprinnelige planene til Våler-gutten som var fast bestemt på å bli Norges første Formel 1-fører. Etter mange år i gokart gikk han over i formelbil og hadde planer om å avansere klasse for klasse til det aller øverste trinnet. Men som for så mange andre stoppet også Dennis’ drøm på grunn av manglende budsjett. Han klarte å skrape sammen tre millioner i året mens han kjørte Formel Renault 2.0, men for å nå neste trinn trengte han dobbelt så mye – noe som ble umulig for en 19-åring, selv med god hjelp fra rause foreldre. – Min engelske manager, Harry Soden, tipset meg om at Porsche hvert år tar opp unge talenter i et Junior-program, noe han mente jeg burde søke på. Jeg var skeptisk, for jeg hadde ikke lyst til å kjøre en «Boble» med tak på – det var formelbil som var min greie. Men jeg meldte meg på, og i konkurranse med 120 likesinnede fra hele verden dro jeg til Tyskland for å konkurrere, erindrer Dennis. Han var blant de fire beste og ble sendt til en shootout der de skulle simulere en raceweekend på Lausitzring. Knallstart Og hvilken sesong det skulle bli! Allerede i sin første løpshelg kjørte Dennis inn til to pallplasser, og det ble ikke de siste. Han sikret seg tittelen som årets Rookie og ble nummer tre totalt i det tøffe mesterskapet. Porsche var så fornøyd at de videreførte kontrakten i 2017 og økte støtten til 200.000 euro. Det er omtrent halve prisen for en sesong i Porsche Supercup, en meget prestisjefull serie som kjøres sammen med Formel 1. Tett program Og den blir omfattende – i tillegg til Porsche Supercup skal Dennis kjøre den tyske cupen hvor han gjorde det så bra i fjor. Dermed blir det ikke mange frihelger i perioden fra mai til september. – I Supercup kjører vi for samme team som i fjor, Lechner Racing Team, mens vi kjører for det konkurrerende teamet Konrad Motorsport i den tyske serien. Det skyldes et godt tilbud vi ikke kunne si nei til, en hovedsponsor på bilen tar nemlig mesteparten av kostnaden. Dessuten blir det interessant og lærerikt å kommunisere med to forskjellige team som begge er meget erfarne, sier Dennis. Han ser ikke bort fra at han også kjører enkelte løp utenom disse seriene hvis anledningen byr seg, sulten som han er på mest mulig kjøring.
|