img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
To veier til samme mål - del 2
To av Norges fremste racerførere har et felles mål, men veien de kjører er ganske forskjellig. Den ene er kommet inn på en ekspressvei mens den andre snirkler seg frem på svingete landeveier.

Til del 1 – Dennis Olsen

Selfmade
For Stian Paulsen har veien vært annerledes og mer kronglete. Han fikk ikke like mye internasjonal erfaring som Dennis i gokart og hadde også begrenset med midler til racing.

Hans første bilerfaring på bane var et par NM-runder i standardbil før det ble noen løp i rallycross-EM. Fra 2006 kjørte han to sesonger i tyske Polo Cup. Allerede i debutsesongen tok han pallplasser, og neste år vant han fire løp og ble nummer tre totalt i serien.

Dette ga mersmak, og i 2008 kjøpte han en Renault Clio Cup-bil og kjørte det belgiske mesterskapet. Teamet besto av familie og venner og Stian selv var mekaniker i tillegg til å være sjåfør.

To seire og gode plasseringer ellers holdt til førsteplass i junior-cupen og tredjeplass i det belgiske mesterskapet. I påfølgende sesong lå han på andreplass etter halvkjørt sesong før kyssesyken satte ham ut av spill for resten av året.

Venner og familie
Siden 2010 har Stian kjørt Seat Leon Eurocup, hele tiden med sitt private team bestående av venner og familie, i kamp mot profesjonelle team med langt større ressurser. Han har tatt en rekke seire og pallplasser og lå an til å gå til topps i serien i både 2015 og 2016, men endte som henholdsvis nummer to og nummer tre etter en kombinasjon av uhell og partiske dommere.

– Selv om vi er glade amatører sammenlignet med de andre teamene, har jeg etter hvert fått bygget opp et solid team med to meget flinke tyske mekanikere og min bror som dataingeniør. I tillegg hjelper dama mi til med alt mulig, inkludert transport til og fra løpene og kokkelering. Teamene vi konkurrerer mot er jo vesentlig større med mer ressurser, men med mitt lille team holder vi kostnadene på et lavest mulig nivå, sier Stian.

– I fjor hadde vi sponsorinntekter på rundt 300.000 kroner og brukte nesten tre ganger så mye. Årets sesong blir trolig enda dyrere, men jeg kjører på til kassa er tom.

Lange transportetapper
Til forskjell fra Dennis som kan fly til løpene og kun ha med seg hjelm og kjøredress, må Stian kjøre Europa rundt med racerbilen på slep. Han har en spesialinnredet Mercedes Sprinter som fungerer som transportmiddel, soverom, kjøkken og verksted.

De siste årene har han leid plass til løpsbilen hos Konrad Motorsport i Tyskland hvor han også kan mekke på bilen mellom løpene. En klar forbedring fra tidligere år da han måtte kjøre helt hjem til Fredrikstad mellom hvert løp.

Når han ikke kjører løp jobber Stian steinhardt for å finansiere kjøringen. Han importerer biler fra Tyskland, kjøper kollisjonsskadde biler fra forsikringsselskap som han retter opp og selger, og han lakkerer hjelmer for rally- og racerførere – noe han er den eneste som driver profesjonelt med i Norge.

Det blir lange dager i firmaet han driver sammen med sin far, 100 timers uker er mer regelen enn unntaket.

Touring Car
I år tar Stian steget opp i den internasjonale TCR-serien. Han kan bruke løpsbilen han kjøpte foran fjorårssesongen, en Seat Leon, med en del modifikasjoner som gjør den enda raskere. I TCR deltar biler fra en rekke produsenter, men Seat har vunnet merkecupen de siste årene.

– Jeg har lagt en treårsplan som går ut på å kjøre de fem europeiske rundene i TCR i år, for så å plusse på et par løp til neste år og så kjøre full sesong i 2019, forutsatt at jeg får hanket inn mer sponsorpenger. Serien har stor internasjonal interesse og fungerer som et slags «VM light» for Touring Cars, så det er større sjans for å bli lagt merke til her enn i Seat Leon Eurocup. Jeg bør ha mulighet for å slåss om pallplasser, for jeg har slått han som har vunnet cupen de to siste sesongene ved flere anledninger, sier Stian.

Gjensidig respekt
– Det er kun uflaks at Stian ikke har fått plass i et profesjonelt team, for han er en meget dyktig og dedikert sjåfører. Vi prater mye sammen, og jeg håper at han en dag skal få tilsvarende muligheter som jeg har fått – det har han virkelig fortjent, sier Dennis Olsen.

– Jeg unner Dennis kontrakten han har fått med Porsche, samtidig som jeg skulle ønske jeg hadde fått de samme mulighetene. Men jeg gir meg ikke, en dag skal jeg også kunne leve av kjøringen og slippe å jobbe så hardt som jeg gjør i dag, sier Stian Paulsen.

Suksess i motorsport handler i stor grad om å være på riktig sted til riktig tid. Både Stian Paulsen og Dennis Olsen ofrer mye for sporten de elsker. Dennis har fått en posisjon hos Porsche som kan gi store muligheter for en profesjonell karriere, men han må prestere hele veien.

I GT-racing kan man holde på minst like lenge som Ole Einar Bjørndalen, så begge har fortsatt en lang aktiv karriere foran seg så lenge de beholder fokus og spiller sine kort riktig.

Les mer om de norske heltene gjennom sesongen på BilNorge.no

Dennis Olsenwww.bilnorge.no/dennisolsen

Stian Paulsenwww.bilnorge.no/stianpaulsen


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer