Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BOS får Setra-importen Bertel O. Steen (BOS) får import- og salgsrettighetene for Setra i Norge. Samtidig skal RSA parallelt være importør i to år til. |
||||||||||||||||
RSA (Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap) har hatt Setra-agenturet siden 1982. Men BOS har imidlertid hatt en åpning for å benytte Setra i anbud hvor Mercedes-Benz har manglet enkelte produkter. For ytterligere å styrke salgsorganisasjonen for buss i Norge har Daimler AG nå gitt den eksisterende Mercedes-Benz importøren Bertel O. Steen AS, import- og salgsrettigheter for det komplette Setra-programmet. Avtalen er gyldig fra 1. mai 2017. Bredere portefølje – Med denne endringen vil vi øke vår tilstedeværelse av begge merkene - Mercedes-Benz og Setra - i det norske markedet. Vårt mål er å øke vår markedsdekning ytterligere, samt å styrke våre tilbud og tjenester til de norske busskundene, uttaler Ulrich Bastert, ansvarlig for markedsføring, salg og kundeservice hos Daimler Bus. For Bertel O. Steen AS gir dette nye muligheter. – Setra representasjonen bidrar til at vi kan bygge en enda sterkere bussorganisasjon i Norge, både for salg og servicemarked. Vi får en bredere og enda mer komplett produktportefølje, som gjør at vi nå kan tilby busser i alle klasser og segmenter, sier Per Ragnar Johansen, direktør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen AS. – Vi ser frem til å utvide våre aktiviteter i det norske bussmarkedet med Setra. Vi får nå den beste og mest komplette produktporteføljen i det norske bussmarkedet, fortsetter han. Fortsetter i to år – Vi vil dermed fortsette vår virksomhet rundt Setra akkurat som i dag i to år til fremover. I tillegg vil vårt tungbilverksted i Drammen, som er autorisert Setra-verksted, fortsette sin virksomhet i uoverskuelig fremtid uavhengig av det som skjer på importsiden, sier Dunvold. Ifølge Dunvold har Daimler fattet en felles beslutning om at all bussvirksomheten deres i Europa skal samles innunder EvoBus-paraplyen, og at Mercedes-Benz og Setra i fremtiden skal få én felles importør i hvert land. Daimler vil med dette satse ytterligere med sine busser innenfor hele produktspekteret fra laventre til turbusser og ekspressbusser. – Endringen har ingen ting med RSAs innsats som Setra-importør å gjøre, sier Dunvold. I volum har Setra utgjort mellom 20 og 30 busser i året i Norge. Dunvold ønsker ikke å si hvor mye Setra-agenturet utgjør i omsetning for RSA Buss. – Vi vil nå bruke tiden fremover til å se på nye forretningsområder hvor vi kan benytte vår kompetanse innenfor buss, sier Dunvold. Setra er et bussmerke med en lang tradisjon. I mer enn 65 år har Setra stått for eksklusive tur- og langrutebusser. Produktseriene TopClass, ComfortClass og MultiClass produseres hovedsakelig i Neu-Ulm, Tyskland.
|