Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i bladet BIL Christian Krognes (26) fra Hamar har mange gutters drømmejobb. Åtte ganger i året tar han med seg hjelm og kjøredress og drar til Nordsløyfa ved Nürburgring for å kjøre en BMW M6 GT3 – en bil som er rask nok til å hevde seg helt i toppen av det enorme startfeltet med over 200 biler. Og Christian er ofte mannen som setter de beste tidene på teamet selv om kollegene har langt mer erfaring. Interessen for raske biler ble vekket tidlig. – Mine foreldre var veldig interessert i Formel 1, så det ble til at jeg satt sammen med dem og tittet på løpene. Jeg var nok ikke mer enn 4-5 år da jeg insisterte på å stå opp midt på natta for å følge Australia Grand Prix, minnes Christian. Ville ikke konkurrere Det var gøy å trene, men Christian ville ikke konkurrere mot andre. Han var nemlig livredd for ikke å vinne. – Uten foreldre som gadd å kjøre den lange turen, hadde ikke treningen vært mulig. Men far fikk etter hvert også en annen viktig rolle som motivator. Man kan nesten kalle det en tidlig utgave av det som på racingspråket kalles telemetri, der man analyser rundene på en datamaskin for å finne ut hvor man kan forbedre seg. Far tok sektortider med stoppeklokke, og på den måten kunne vi se hvor det var mulig å knipe tideler for å få en perfekt runde, erindrer Christian. Han mener dette la det første grunnlaget til at han i dag har et meget analytisk tenkesett og kan gjøre mye av sine forberedelser før han i det hele tatt kommer til banen for å kjøre. Fra gokart til bil I 2009 ble han invitert av Atle Gulbrandsen og Håkon Schjærin i Møller Bil Motorsport til å teste deres Audi TT på Nordsløyfa, og 19-åringen gjorde sakene så bra at han ble tilbudt et sete i fem løp påfølgende år. – Vi hadde tro på Christian og ga ham sjansen i Møller Bil Motorsport i 2010. Det var imponerende at han i så ung alder matchet tempoet til oss andre på teamet, og dette ble også oppdaget av andre som ga han sjansen til å gå gradene videre. Det han har oppnådd de siste årene er enormt sterkt, både det tempoet han viser, men også det faktum at han har gått fra gokart til GT3-nivå omtrent uten å bruke egne penger, sier racerfører Atle Gulbrandsen, bedre kjent som Formel 1-kommentator i en årrekke. Nye muligheter Neste år vant teamet serien mens Christian ble kåret til juniormester etter syv seire i SP3T-klassen. 2013 ble brukt til å utvikle ny bil basert på en Audi TTRS, men Christian fikk med seg to løp som begge endte med seier. 2014 ble det igjen full sesong. Parallelt med utvikling av den nye bilen arbeidet teamet med perfeksjonering av dempere og dekk, og dette skulle få stor betydning for Christians videre karriere. Headhuntet – LMS Engineering har et tett samarbeid med Dunlop. Jeg sto for det meste av kommunikasjonen med ingeniørene og fikk etter hvert en god dialog med en av disse, Bernd Seehafer. Han spurte om jeg kunne tenke meg å jobbe med utvikling på deres testbane, og det så jeg på som god kjøretrening i tillegg til at det var spennende å være med på utviklingen, så jeg takket ja, sier Christian. – Det skjer en enorm utvikling gjennom et år, dekkene vi benytter i starten av sesongen kan ikke sammenlignes med dem vi får på høsten. Dekkene er så hemmelige at de holdes langt unna konkurrentene. I et av fjorårets løp mistet en bil dekket på langsiden i 250 km/t, og sjåføren måtte værsågod stoppe bilen og løpe ut i skogen for å finne det løse hjulet. I motsatt fall hadde han blitt svartelistet for all fremtid av samtlige dekkleverandører, sier han. Ugler i mosen – Møtet ble stadig utsatt, og jeg ante ugler i mosen. Til slutt trakk jeg meg fra prosjektet, og vet egentlig ikke hva som skjedde med planene videre bortsett fra at mannen bak trolig var en svindler som skulle prøve å tilegne seg sponsorpenger. Jeg kontaktet LMS Engineering for å høre om jeg kunne fortsette hos dem, men de hadde allerede sikret seg ny sjåfør. Hva gjør jeg nå, tenkte Christian som var sulten på mer kjøring, men som ikke hadde til hensikt å betale for et sete. Det store spranget – Og joda, Dunlop hadde kjøpt seg inn på en Mercedes AMG SLS GT3-bil og ville ha meg som en av sjåførene, sammen med blant andre Rob Huff, tidligere verdensmester i Touring Cars. Christian hadde aldri kjørt noe så heftig før, og hadde dessuten ikke sittet i en racerbil på over et halvt år. Så det kriblet ikke lite i kroppen da han sammen med sin far dro til Nürburgring for sin GT3-debut. – Jeg var svært glad for å ha med far, for vi jobbet mye mentalt både før og mellom kjøringen. Jeg hadde også «kjørt mange runder» i en tilsvarende bil på video, så jeg var så godt forberedt som jeg kunne bli, men helt uten praktisk trening i en bil som dette. Den var rundt et minutt raskere på runden enn de bilene jeg hadde kjørt tidligere, så det var mye å lære på kort tid. Best når det gjaldt Bilen endte på 10. plass totalt, og det hele ble en fantastisk opplevelse for unggutten fra Hamar som hadde løst de krevende oppgavene som ble lagt på hans skuldre på optimalt vis. Høsten 2015 ble Christian igjen kontaktet av Dunlop som ville satse enda tyngre på VLN-serien der alle løpene går på Nürburgring. Han fikk tilbud om å kjøre full sesong, inkludert 24-timersløpet, i en splitter ny BMW M6 GT3 driftet at Walkenhorst Motorsport. I tillegg ville de gjerne bruke ham til mer dekktesting på sin testbane. Og igjen gjorde Christian sine saker så bra at Dunlop har signert han for ytterligere to sesonger. Mental styrke – Jeg er fantastisk heldig som har fått denne muligheten, men det ligger mye jobb bak. Jeg kan sitte timevis på kveldene og studere video, og på den måten jobber jeg aktivt med å forbedre meg også mellom løpene. Den mentale treningen begynte i ung alder, og den er nok en viktig årsak til at jeg har nådd så langt som jeg har, avslutter Christian Krognes. Han håper å kunne leve som racefører en dag, og med de prestasjonene han har vist har han store muligheter til å lykkes. I tillegg til åtte løp på Nordsløyfa skal han kjøre en tilsvarende bil i Blancpain GT Series – et slags uoffisielt VM for GT3-biler. Det er nok bare et tidsspørsmål før Christian Krognes får enda større oppgaver slik at han kan leve av sporten. – Jeg spår Christian en lysende fremtid i GT-racing, og jeg mener han også bør være en inspirasjon til andre unge racerførere fra Norge. Det er mulig å lykkes, og mulighetene i internasjonal GT-racing har aldri vært flere enn i dag, konkluderer Atle Gulbrandsen. Denne helgen skal Christian slåss om seieren i 24-timersløpet på Nürburgring hvor rundt 200 biler stiller til start. Han stiller i den grommeste klassen med mulighet for å nå helt til topps, men det er mange om beinet og Norsløyfa biter hardt ved den minste feil. Du finner all informasjon om løpet, samt live streaming og live timing, på www.24h-rennen.de
|