Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BMWs 8-serie var det lekreste og råeste BMW kunne tilby. Men det er snart 20 år siden produksjonen opphørte så første generasjon av 8-serien er langt på vei blitt en moderne klassiker, et samlerobjekt vel verd å ta godt vare på. Men fortvil ikke. Ny 8-serie er på vei, lekrere enn noen gang og mer sofistikert og eksklusiv enn noen masseprodusert BMW til nå. Legg merke til de smale laserlyktene, de lekre 21 tommer store hjulene og nyregrillen som både er bredere og nærmere asfalten enn i noen annen BMW. Når BMW tar fram noe nytt starter det gjerne med et konsept. Slik også med 8-serien som til stor applaus dukket opp under årets Concorso d’Èlaganza Villa d’Este ved Comosjøen i Italia. Tidligere har BMW hedret fortiden med konsepter som M1 Hommage, 328 Hommage, Mini Superleggera, BMW Gran Lusso Coupé og fjorårets BMW 2002 Hommage, men med 8-seriekonseptet rettes blikket mot fremtiden. Sånn sett inneholder konseptet mer enn bare den kommende 8-serien, men viser hvordan BMW tenker seg de neste bilgenerasjonene, hvordan de skal se ut og hva de skal inneholde av teknologi og kjøreopplevelse. Selv om 8-serien vises som konsept er det klart at produksjonsmodellen fra 2018 ikke avviker særlig fra konseptet. BMW har ikke spesifikt sagt hva som blir annerledes, men interiøret dempes sannsynligvis noe i forhold til det ultramoderne vist ved Comosjøen. (saken fortsetter) Lite er til nå sagt om teknologi i 8-serien, men som i alle andre BMW-modeller bygges bilen rundt føreren og dennes kjøreopplevelse. Elementer fra 7-serien befinner seg i bunnen, det blir utvilsomt et omfattende motorutvalg med 6-, 8- og 12 sylindre samt M-utgave og ladbare hybridvarianter. Det er ingen tvil om at BMW med 8-serien sikter mot å måle krefter med Mercedes S-klasse Coupe samt superbiler fra Italia, Storbritannia og etter hvert Japan. Her er det bare å glede seg!
|