Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Østberg i pallkamp Etter første «ordentlige dag» i den italienske VM-runden i rally på Sardinia er privatfører Mads Østberg og kartleser Ola Fløene i Ford Fiesta WRC involvert i en knallhard kamp om en plass på pallen. |
||||||||||||||||
Etter ni fartsetapper ligger duoen på femteplass, men bare 14,7 sekunder bak rallyets leder Hayden Paddon fra New Zealand. – Vi har faktisk stadig en realistisk mulighet til å kjempe om seieren. Dette er et utrolig tøft rally, og marginene mellom suksess og fiasko er ørsmå. Lørdagen blir knallhard med 140 kilometer med fartsetapper, røffe veier og høye temperaturer. Jeg er innstilt å satse alt jeg klarer, men må samtidig være litt taktisk og tålmodig, sier Mads Østberg. Det har vært en knallhard kamp om tetposisjonene hele dagen, og Mads åpnet veldig sterkt med å ligge på tredjeplass inn til første service, bare drøyt fire sekunder etter rallyleder Paddon. – Jeg var veldig fornøyd med første halvdel av dagen da vi kom inn til service etter fire kjørte fartsetapper på tredjeplass. Men vi feilberegnet hvor varmt det ville bli utover dagen og valgte litt for myke dekk da de samme fire fartsetappene skulle kjøres for andre gang. Jeg fikk ikke den samme balansen i bilen som jeg hadde på formiddagen, og det ble en kamp for å unngå for stort tidstap, sier Mads Østberg. Men morgendagen blir altså den hardeste i rallyet med seks fartsetapper på til sammen drøyt 140 kilometer, blant dem den klassiske Monte Lerno-etappen på 28 kilometer med det berømte Micky`s Jump. – 14-15 sekunder er i prinsipp nesten ingenting. Du kan lede et rally med den marginen, men få en stoppsladd og tape alt i én sving. Vi er med i kampen, men må unngå å gjøre feil og samtidig håpe at det ikke blir tekniske problemer. Dette blir uhyre spennende, understreker Mads Østberg. Resultater Rally Italia Sardinia etter fredagens etapper (SS9): 1. Hayden Paddon (NZ) Hyundai I20 1.31.02,6 2. Thierry Neuville (BEL) Hyundai I20 +8,2 3. Ott Tanak (EST) Ford Fiesta WRC +9,5 4. Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Yaris +9,6 5. Mads Østberg (N) Ford Fiesta WRC +14,7
|