Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ingen biltype av betydning vokser med enn SUV/crossover, skriver analyseselskapet JATO i sin vurdering av årets bilsalg i Europa. Rush av små SUV-er For få dager siden slapp Hyundai sin B-SUV-variant med det – for nordmenn – litt morsomme navnet Kona. Nå står tvillingbroren Kia Stonic klar, bare litt frekkere i formspråket. Kia Rio i bunnen Alle motorene leveres i kombinasjon med fem trinns manuell girkasse. Sauge håper senere på minst en variant med automatgir. Ladbar? – Vi vet ingen ting om el, men det hadde vært topp med en ladbar variant, fortsetter Sauge og legger til at bilen står på Kias stand på Frankfurt-messen i september. Norges-lanseringen finner sted i slutten av oktober. Sauge er ikke kjent med de ytre målene på Stonic, men siden tvillingen fra Hyundai er 4,16 meter lang, 1,80 meter bred og 1,55 meter høy, følger sannsynligvis Kia opp med omtrent identiske mål. Bagasjerommet laster 352 liter med gulv som kan justeres i to høyder for mer fleksibel utnyttelse av rommet. Store ambisjoner Bevares, her skorter det ikke på ambisjoner. Stonic er designet i Europa, men i samarbeid med konsernets designsenter i Korea. Akkurat som elektriske Soul vil Stonic kunne leveres tofarget. I likhet med Opel Crossland, Peugeot 2008 og Renault Captur blir Stonic en ren fremtrekker. Niks 4x4. Omfattende utstyrt Som alle andre Kia selges bilen i Europa med sju år/150.000 kilometer garanti. Dette er de viktigste små SUV-ene:
|