Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tar opp kampen for mer rettferdig konkurranse på veien Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil ha innspill til hvordan Norge skal svare på EUs foreslåtte regelverkspakke på veitransportområdet. |
||||||||||||||||
– Konkurranse er positivt, men den må være rettferdig. Derfor ønsker vi både strengere regler og lik praktisering regelverket for transportører i Europa. For å få dette til, må vi samarbeide med andre europeiske land som ønsker det samme, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en presseuttalelse. I slutten av mai i år la EU-kommisjonen fram en stor regelverkspakke på veitransportområdet. Med denne pakken ønsker Kommisjonen å modernisere det europeiske transportsystemet og endre reglene for transport mellom landene. Samarbeider med åtte andre land De ni medlemslandene er blant annet bekymret for misbruk og svindel knyttet til regelverkene for sosiale rettigheter, trafikksikkerhet og arbeid innenfor det europeiske godstransportmarkedet på vei. 7. juni arrangerte alliansen et ministermøte i Luxembourg, og statssekretær Jens Frølich Holte deltok fra norsk side. «Holte fremhevet behovet for regler som gir bedre konkurransevilkår», opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding. 21. juni avholdt Samferdselsdepartementet et informasjonsmøte om EU-kommisjonens forslag til regler. Her møtte blant annet vegmyndigheter, transportbransje og arbeidslivsorganisasjoner. – Vi vil følge det europeiske arbeidet tett og arbeide for å få gjennomslag for våre synspunkter. Derfor vil vi be alle interesserte aktører om å sende konkrete innspill til det som skal bli vår posisjon til forslaget, sier Solvik-Olsen. Innspillene til norsk posisjon til EUs mobilitetspakke må sendes Samferdselsdepartementet i løpet av 30. juni. Ønsker ikke kabotasje-liberalisering EU-kommisjonen foreslår nå å fjerne tre-turs regelen og erstatte den med en periode på fem dager. I dette tidsrommet kan transportøren utføre så mange kabotasjeoppdrag som han ønsker. «Regjeringen har i utgangspunktet et ønske om et tydeligere regelverk som begrenser mulighetene for kabotasjekjøring og gir norske transportører større mulighet til å vinne oppdrag», opplyser departementet. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener forslaget til EUs kommende vegpakke inneholder detaljer som kan slå svært uheldig ut for den norske vegtransportnæringen, og i verste fall øke gapet mellom pris og kvalitet. – Slik forslaget foreligger vil det blant annet være mulig å kjøre fritt i Norge i inntil fem dager, og for å få tilgang til markedet trenger du bare ha med deg en mikroskopisk last over grensen. Det er ikke bra verken for konkurransesituasjonen, for trafikksikkerheten eller for miljøet, uttaler administrerende direktør Geir A. Mo i NLF. Kjøre- og hviletid Etter gjeldende regler skal sjåføren hvile sammenhengende i minst 45 timer per uke, med enkelte unntaksmuligheter. EU-kommisjonen foreslår en presisering om at sjåførene ikke skal kunne ta ukehvile i kjøretøyet, men hvile på egnet overnattingssted. Kommisjonen går også inn for at arbeidsgiver skal legge til rette for at sjåføren kan hvile hjemme hos familien minst en gang over en periode på tre uker. «Disse forslagene som et skritt i riktig retning, men det krever en opptrapping av kontroller for å være trygge på at reglene etterleves», uttaler Samferdselsdepartementet.
|