img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Elektrisk løft på gang
Øivind Sundby hadde en drøm om å kjøre kran på strøm. Nå etterspør stadig flere kunder lastebilen hans med kranen som kan operere fossilfritt og nær lydløst.

Grunnen til at løsningen på Øivind Sundbys kranbil er unik, er at 110-tonnmeteren kan operere fullverdig både på strøm og diesel. Føreren velger selv når kranen skal kjøres på hundre prosent strøm, og når det er hensiktsmessig eller nødvendig å kjøre den på bilens dieselmotor.

– Jeg er overbevist om at dette er fremtiden. Om ikke så lenge antar jeg det vil komme som et krav flere steder i byer og tettbygde strøk at kraner skal kunne operere uten utslipp og med mindre støy, sier Sundby til YrkesBil.

Kranbileieren sier han «langt fra er noen miljøaktivist», men at han «liker å følge med på og prøve ny teknologi». Dette var også bakgrunnen for at han henvendte seg til kranspesialisten Palfinger på Skedsmokorset, med forespørsel om de kunne bygge den spesielle kranen til ham.

– Kravet var at kranen må fungere like bra på strøm som på bilens dieselmotor. Det har vi fått til. I dag er trykket og mengden vi kjører på elmotoren nøyaktig det samme som på dieselmotoren, forteller kranbileieren stolt.  

Kobler til med kabel
Jan Erik Bjørnstad i Palfinger har vært med på å jobbe frem prosjektet. Han innrømmer at da henvendelsen kom fra Sundby måtte de først sjekke hva som i det hele tatt var mulig å få til.

– Elektriske kraner er ikke nytt, men vi har aldri bygget noe med slik kapasitet. Det å få en så stor kran til å fungere uten noen merkbar forskjell mellom elektrisk motor og dieselmotor var utfordrende, forteller Bjørnstad.

Etter mange undersøkelser, funderinger, prøving og feiling, ble løsningen å flytte den originale hydraulikktanken og montere en elektromotor på 70 kilowatt bak førerhuset for å drive oljepumpen.

– Jeg trodde først ikke det var nødvendig med 100 hestekrefter for å drive ei oljepumpe, men det var det. Dermed ble det litt utfordringer med plassering, men løsningen fungerer veldig bra, forteller Sundby.

Det er ikke snakk om batterielektrisk drift. Her må det kabel til.

– Men 400-volts skapene står ikke veldig tett rundt omkring, så jeg har en 75 meter lang kabel med meg, forteller Sundby.

– Noen spør om vi kan få til lignende med batteridrift også, men der er ikke teknologien god nok ennå. Dette krever altfor mye strøm, så batteriene ville tatt altfor mye plass og veid for mye, sier Jan Erik Bjørnstad. 

Har testet i halvannet år
Nå er riktig nok ikke kranbilen til Sundby «splitter ny» lenger, han har brukt den i halvannet år. Men det er først nå han ønsker å vise frem og fortelle om den elektriske løsningen.

– Grunnen til at jeg ville vente litt med å «gå ut med dette» er at jeg ville vite at det virker som det skal. Når man prøver noe nytt er det lett å få høre «ja men kommer dette til å fungere, da?». Nå Har jeg svaret – ja, det fungerer, sier han.

Grunnlaget er også ganske solid. Han har nemlig jobbet halvannet år i Trondheim på et stort boligprosjekt for Selvaag.

– Der jobbet jeg kun på byggestrøm hele tiden. Siden dette var midt i et boligområde sparte jeg beboerne for mye støy og utslipp, sier Sundby.

En spesialutstyrt semitrailer levert av Erdmann AS gjør også bilen fleksibel. Alle akslene kan heves og senkes uavhengig av hverandre.

– Normalt er det 27 prosent sving på akslingene, her er det 57. Det gjør vogntoget veldig fleksibelt å manøvrere, påpeker Sundby.

Økt etterspørsel
Hvor mye investeringen beløper seg til, og hva merkostnaden for den elektriske løsningen er, ønsker ikke Sundby å avsløre.

– Dette er første gang noen bygger noe slikt, dermed blir det litt prøving og feiling. Det koster, sier han.

– Men du har vel en tanke om at det vil svare seg?

– Ja, nettopp fordi jeg tror kraner som kan kjøres fossilfritt og med lavt støynivå vil bli mer etterspurt og kanskje et myndighetskrav enkelte steder. Min bil er også et alternativ til mobilkran, og jeg tror mobilkranene vil få en utfordring etterhvert. De har ikke Euro 6, opptar mye plass og er veldig tunge å frakte etter veien, sier Sundby.

Sammen med Bjørnstad har han beregnet at investeringen skal være lønnsom i løpet av en treårs periode.

– Jeg bruker cirka tre liter diesel i timen når motoren står på tomgang, og når man da i stedet kan stå og jobbe i mange måneder uten å fylle diesel så blir regnestykket enkelt, sier Sundby.

Kjøreleder Øyvind Marthinsen hos Transport-Formidling SA, som Sundby kjører for, bekrefter at de opplever økt etterspørsel etter den spesielle kranbilen.

– Denne type biler blir mer og mer aktuelt, spesielt i byer hvor det klages på forurensning og støy. Fordi den rekker over fire-fem etasjes blokker og ned i bakgården vil den kunne ta av mobilkran-markedet, sier Marthinsen.

 

Fakta: Sundbys kranbil

Bil: Scania 580 hk, fireakslet chassis. Forsterket for å tåle 2x15 tonn på frontstøttebeina.

Elmotor kran: Brevini elektromotor på 70 kilowatt som går på 1.500 omdreininger. Oppskalert og tilpasset for formålet – å drive oljepumpen.

Pumpe: Separat Hydro Leduc oljepumpe som gir litt over 110 liter på 365 bar.

Kran: Palfinger PK 110 1002. 36 meter lengde ut fra bil og 38 meter opp. Løftekapasitet på 1.300 kilo på i overkant av 30 meter. 

 

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 4-2017. Abonnenter får alltid de beste reportasjene først. Her kan du tegne abonnement**


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer